Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Oican wear siktar på att bli störst i Europa på skyddskläder för barn: "Vill höja livskvalitén"

Sarah Hellström och Sofie Hellström, grundare Oican wear. Foto: Press

Dämpande skyddskläder för små barn är en outforskad marknad. Här vill Oican wear slå sig in och förändra. Med hjälp av ledande forskare och ingenjörer är målet att ta bolaget ut i Europa. Nu hoppas de få in investerare villiga att satsa.

"Vi planerar att ta in någon som kan stötta finansiellt, men också med sin kompetens", säger Sofie Hellström som tillsammans med systern Sarah Hellström grundat bolaget.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Idén växte fram sommaren 2020. Sofie Hellströms son, som då var ett år gammal, diagnostiserades med en kronisk benskörhetssjukdom. En sjukdom som innebär att om han ramlar, om så bara från en låg höjd, så kan han få allvarliga frakturer. Vardaglig lek kan alltså innebära stora skador.

“En vänlig arbetsterapeut vid Karolinska sjukhuset skickade hem en kudde att lägga mellan byxa och blöja för att minska risken för kotkompressioner i ryggen. En fin tanke såklart, men ingen optimal lösning. Kudden skavde och syntes väldigt tydligt. Det blev extra påtagligt i lekparken där många frågade vad det var. Nu när han är tre år är han dessutom mer medveten”, berättar hon.

Tillsammans med systern Sarah Hellström började hon spåna på hur de skulle kunna hjälpa de här barnen. Medan Sofie Hellström har en bakgrund inom försäljning har systern erfarenhet som entreprenör sedan 2015.

“Jag har arbetat som mental coach och även varit med och byggt upp ett flertal startups. Vi har alltid tittat på att göra någonting tillsammans och när det här behovet dök upp så föll pusselbitarna på plats”, säger Sarah Hellström.

Nu har de byggt bolaget Oican wear som ska utveckla kläder med specialdesignade skyddsfunktioner. Företaget har gått vidare i Breakits och Blings initiativ Shift, där bolagen har möjlighet att pitcha sin idé för några av Sveriges tyngsta investerare.

“Ska inte synas på utsidan”

“Kläderna ska vara estetiskt snygga, något som vi inte känt har funnits tidigare. Det är liksom vår core i affärsidén, att det inte ska synas på utsidan. I ett första skede vill vi hjälpa barn mellan 0-6 år”, säger Sofie Hellström.

Kläderna har utvecklats i samråd med experter, bland annat ortopedingenjörer, professorer inom medicinfysik, sjukgymnaster och arbetsterapeuter. De har också jobbat nära statliga forskningsinstitutet RISE (Research Institutes of Sweden) för att verifiera skyddsfunktionerna i kläderna.

“Det känns väldigt bra att vi har stöd från vetenskapsmänniskor. Dessutom ingår vi i två inkubatorer i Jönköping och Borås där vi har fått mycket hjälp. De skyddskläder som redan finns på marknaden kan ha mindre trevliga ämnen i sig. Barnen ska ju till exempel kunna suga på materialet, så vi har varit stenhårda i gallringen och fått vägledning av Kemikalieinspektionen vid framtagandet.”

Berätta om namnet, vad står det för?

“OI står för min sons diagnos Osteogenesis Imperfecta. OICAN är ett känt uttryck inom föräldravärlden internationellt, ett begrepp som man ofta använder när man pratar om barnen.”

Det är inte bara föräldrar med diagnostiserade barn som är målgruppen för köp. Oican wear har blivit varse att fler föräldrar efterlyser denna typ av kläder.

“Jag är med i många internationella föräldragrupper och vi har gjort marknadsundersökningar som visar att även föräldrar i allmänhet med aktiva barn kan ha nytta av kläderna.”

Har ni några investerare med i bolaget?

“Nej, det är bara vi som äger. Men vi vill gärna ha in en investerare och planerar att ta in någon inom en snar framtid som kan stötta finansiellt, men också med sin kompetens.”

För ni dialoger med investerare just nu?

“Ja, vi har varit i dialog med flera som har visat intresse.”

Hur mycket kan en sådan komma att äga?

“Det är en bra fråga, helst så lite som möjligt (skratt). Men känns det jätterätt så är vi villiga att ge mer.”

Oican wear är just nu i slutet av sin prototyputveckling och har som mål att lansera i kvartal fyra. Försäljningen ska ske via egen e-handel och man kommer marknadsföra i sociala medier och olika föräldragrupper, där man redan har en publik.

“Vi har en långsiktig vision om att höja livskvalitén för barn. 2025 vill vi vara störst i Europa inom segmentet skyddskläder för barn".

Några omsättningsmål vill Oican wear ännu inte dela med sig av.

Läs mer