Sök ikon

Mustige Mauri Hermundsson allt mustigare – så gick det för hans bolag förra året

Mauri Hermundsson. Foto: TT

Youtube-profilens bolag växer – men han är fortfarande långt efter alla andra jättar.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

För ett par år sen seglade Mauri Hermundsson upp som en stor stjärna på den svenska Youtube-himlen. Med sitt program Uppdrag: Mat åker han runt i Sverige och testar olika maträtter och annat ätbart. Det har blivit en braksuccé och lockar fortfarande en dryg miljon tittare till varje avsnitt. Till skillnad från många andra som dyker upp på Youtube tjänar han dock inte så mycket pengar på Uppdrag Mat. Programmet görs istället av Aftonbladet där Hermundsson är anställd. 

”Det är inte ett problem för mig, jag tycker det är värt det. Jag bryr mig på riktigt inte så mycket om pengar för att försöka köra det själv och säkert tjäna mycket mer”, har han tidigare sagt i podden Fördomspodden.

Trots det så driver han faktiskt ett eget företag. Och det går bra. Nu har precis färska siffror kommit in till Bolagsverket (något som först uppmärksammades av sajten influens.se).

Där avslöjas att omsättningen steg till 734.000 kronor, jämfört med 570.000 året innan. Även vinsten lyfte till 719.000 kronor från 564.000.

Under året har vi sett Mauri som programledare i TV4:s Lego Masters där han lett byggentusiaster till de mest fantastiska byggen. 

Av årsredovisningen framgår också att han har unnat sig en utdelning på 180.000 kronor, trots det är det en välfyllt kassakista som bolaget sitter på. Vid årsskiftet hade den vuxit till nästan 1,2 miljoner.

Men det är ändå småpotatis jämfört med andra. 

I förra veckan rapporterade vi till exempel om att Margaux Dietz omsätter nästan 12 miljoner med ett resultat på 2,8 miljoner.

Läs mer