Det svenska budbolaget Budbee vinner mark i Benelux (alltså Belgien, Nederländerna och Luxemburg). Bolaget har precis landat riktiga storkunder i området, vilket enligt bolaget innebär att de nu står för det största nätverket av paketboxar i regionen. Det framgår av ett pressmeddelande.
Kunderna är den nederländska stormarknadskedjan Albert Hein och online-marknadsplatsen Bol.com, vilka är en del av retail-koncernen Ahold Delhaize. Samarbetet innebär att Budbee ska installera 700 av sina paketboxar i olika Albert Heijn-butiker runtom i Nederländerna och Belgien de kommande 18 månaderna.
“Tack vare vår effektivitet och vårt fokus på hållbarhet lyckades vi kamma hem detta. Vi är stolta över det och ser fram emot arbeta med branschens största aktörer i regionen”, säger Sophus Broberg, affärschef på Budbee.
Idag har Budbee verksamhet på fem marknader. Utöver ett nätverk av postboxar har bolaget även utkörning direkt till kundernas dörrar. I Sverige konkurrerar bolaget med aktörer som Instabox och Postnord på marknaden för paketboxar.
Vincent Weijers, operativ chef på Bol.com, säger i pressmeddelandet att samarbetet ska leda till ökad bekvämlighet för e-handlarens kunder liksom minska deras påverkan på klimatet.
“Våra kunder beställer varje dag tiotusentals artiklar på bol.com som vi vill leverera på ett snabbt, effektivt och hållbart sätt. Med denna flexibla, enkla och skalbara innovation har vi ambitionen att ytterligare förbättra bekvämligheten och servicen för våra kunder och att göra paketleveranser ännu mer hållbara”, säger Vincent Weijers, COO, bol.com.
Under 2021 omsatte Budbee 835 miljoner kronor, något resultat för året har de däremot inte gått ut med ännu. Resultatet för 2020 låg däremot på minus 90 miljoner kronor.