I början av januari berättade Breakit om det nystartade Göteborgs-bolaget Go norths aggressiva expansionsplan. I rasande takt skulle Go north köpa upp mindre e-handlare som som använder Amazon för att sälja sina produkter.
Målsättningen var att göra ett företagsförvärv varje vecka och nu tar Go north in kapital för att kunna hålla uppe förvärvstakten.
Första större nyemissionen blir på drygt 80 miljoner kronor och dessutom är bolaget i slutskedet för att säkra ytterligare finansiering via lån på flera hundra miljoner kronor. Riskkapitalbolaget Eequity tar den största andelen i nyemissionen men en rad andra tunga profiler kliver in i ägarlistan. Bland annat investerar Stena-familjen och Collector-grundaren Lena Apler. Sedan tidigare är Alexander Hars, grundare rabattsajten Let´s Deal, gamla Toca Boca-chefen Caroline Ingeborn, Peter Lindholm (grundare av den digitala bilförsäljaren Frontier), Victor Hielte (Ernströmgruppen) och Ludwig Mattsson (Santa Maria-familjen) med som ägare.
Magnus Wiberg, partner på Eequity, ser en stor potential i Go north.
“Amazon som säljplattform för e-handlare växer enormt och bara i fjol omsatte den 390 miljarder dollar. Här finns det stora möjligheter för en Amazon-aggregator som Go north att förvärva bolag och skapa en ännu vassare helhet”, säger han.
Go norths affärsmodell är ny på den svenska marknaden men lite förenklat fungerar den så här:
-
I grunden har man en organisation som är duktiga på att analysera data och förvärva e-handlare som har Amazon som sin huvudsakliga försäljningskanal.
-
På Amazon finns idag runt 1,5 miljoner e-handlare. Go north har identifierat cirka 220.000 av dessa som möjliga förvärvsobjekt.
-
Processen att köpa en e-handlare är mycket snabb tack vare att alla e-handlare använder sig av Amazons handelssystem. När Go north får tillgång till förvärvsobjektets data så tar det max en månad att genomföra ett köp från start till mål men det kan också gå på ett dygn.
-
När e-handlaren väl är integrerad i Go north-koncernen så finns det stora synergier både på kostnadssidan och när det gäller försäljningen. Målsättningen är att varje varumärke ska växa med minst 40 procent årligen samtidigt som lönsamheten förbättras.
-
Dessutom finns det stora finansiella synergier. Go north har tillgång till helt annan finansiering jämfört med små e-handlare som ofta har svårt att expandera utan att få likviditetsproblem.
-
Och som grädde på moset är den här typen av små e-handlare relativt billiga. I vår intervju med Johan Hallenby i januari så uppgav han att Go north betalar runt 3 till 5 gånger rörelseresultatet vilket kan jämföras med e-handlare på börsen som värderas till betydligt högre multiplar.