Vi på Breakit har bevakat SaaS – software as a service – ingående de senaste åren. Vi släpper rapporter och kartläggningar, avslöjar affärer varje vecka och vi arrangerar sedan tidigare Sveriges hetaste SaaS-event och nätverk.
Det är ingen slump. Vi vet att intressant hos er – läsare, entreprenörer, investerare – är stort.
Det är nämligen inte speciellt ofta en “ny” affärsmodell förändrar stora delar av näringslivet.
För det är faktiskt vad som har skett när det kommer till SaaS.
Genialiskt i sin enkelhet
Det går med lätthet att argumentera för att SaaS-modellen har skapat mängder med nya möjligheter för entreprenörer och bolagsbyggare.
I dag behöver du inte betala stora pengar för att använda en ny tjänst som underlättar din vardag. Du betalar istället en mindre summa varje månad – och så länge du gillar tjänsten och behöver den stannar du kvar som kund. Barriären för att hoppa på är oerhört låg.
Entreprenörerna som säljer tjänsterna får i sin tur in fler kunder, just eftersom att barriären minskat dramatiskt, och de återkommande prenumerationsintäkterna går smidigt (nåja) att räkna på och förstå.
Det är självklart komplext på en massa sätt. Men också genialt i sin enkelhet.
Affärer på löpande band
SaaS är 2022 naturligtvis inte något nytt segment längre. Affärsmodellen är idag standard för de flesta mjukvaruleverantörer och antalet nya bolag och snabbväxare inom segmentet blir allt fler. Investerarna har också hittat till segmentet.
Men SaaS är fortfarande hett, även om värderingarna på börsen i perioder har vittnat om annat. Bara den senaste tiden har vi kunnat rapportera om nyheter som att Nordtech har plockat in ytterligare 1 miljard kronor att köpa SaaS-bolag för. Bokföringstjänsten Bokio köptes också upp i en beryktad miljardaffär.
Det händer saker i SaaS-Sverige – varje dag.
Mitt löfte till dig
Vi på Breakit anser lite självsäkert att vi redan idag har den ledande SaaS-nyhetsbevakningen i Sverige. Samtidigt vet vi att vi kan bli bättre. Segmentet är dessutom så viktigt att det förtjänar dedikerad bevakning och en ännu högre expertis i ämnet.
Därför kommer kommer vi att höja tempot i bevakningen framöver.
Startskottet går egentligen redan idag. Det är nu som jag (Tobias Blixt, reportern ni ser på bilden där uppe) lovar att varje vecka leverera ett kurerat nyhetsbrev (skriv upp dig här) med veckans hetaste SaaS-nyheter rakt in i din mejlkorg. Jag kommer även köra en mini-intervju med “Veckans SaaS-profil” varje vecka – och annat smått och gott.
Jag personligen, och redaktionen i stort, kommer även att bevaka SaaS betydligt mer än tidigare. Räkna därför med fler nyheter om detta framöver.
Vi kommer även att släppa fler rapporter om SaaS och en massa annat spännande kring ämnet. Men det återkommer jag till.
Nu kör vi!
Veckans SaaS-svep
Eftersom att det här är första veckan vi kör SaaS Brief så blev det mycket fokus på lanseringen. Men det har så klart hänt massor i veckan – här är några storys som vi på Breakit har snappat upp.
- Kan företagens pappersbekymmer bli en framgångsresa på börsen? Det låter jag vara osagt, men Oneflow ska åtminstone försöka sig på den resan. De meddelade nyligen att de siktar på en börsnotering under det andra kvartalet – och ska samtidigt plocka in 275 miljoner kronor.
- Fem storägare kan bli stora vinnare på nyheten ovan. Det kunde vi avslöja i samband med Oneflows börsnyhet.
- My Telescope plockar in 25 miljoner kronor. När jag tog en fika med Sami Ahvenniemi i veckan, som investerar i rundan, berättade han att den finska SaaS-investeraren Vendep, där han är partner, nu alltså gör sin första investering i Sverige.
- Allt fler företag som erbjuder sin produkt över molnet i en SaaS-modell. Det för med sig helt nya säkerhetsproblem att lösa. Den här veckan har Techcrunch rapporterat om två nya bolag som tagit in pengar för att lansera lösningar som ska göra SaaS-branschen säkrare. Det är bolagen Antimatter och Wing Security det handlar om.
- Main Capital köper ytterligare en svensk SaaS-grupp. Det här är inte en nyhet som speciellt många reagerade på i veckan, men den som är uppmärksam noterar att det här inte är första gången som Main Capital köper ett svenskt mjukvarubolag. Förra året köpte de nämligen majoriteten av Björn Lundén – båda bolagen med rötter i 80-talet.
- Nya dokument avslöjar hur stor affären mellan Inriver och Detail Online egentligen var. Tidigare har Dagens industri rapporterat att Inriver betalade 150 miljoner kronor i den uppmärksammade affären förra året – men vi har nu hittat den exakta prislappen (men också fördelningen mellan aktier och kontanter). Lite nördigt kanske – men läs mer här om du är prenumerant.
- Funnel laddar för börsnotering med ny finanschef. Fredrik Skantzes SaaS-bolag tog in närmare 578 miljoner kronor i en pre-IPO i slutet av 2021. Exakt när börsnoteringen är tänkt att ske vet vi inte i dagsläget (förutom att det antagligen blir i år), men den kryper allt närmare – och nu är ytterligare en pusselbit på plats.
- Sifted lyfter fram en ESG-studie som granskat 225 startups. De flesta sköter sig bra när det gäller socialt ansvar och bolagsstyrning. Men när det kommer till miljön såg det sämre ut, och sämst i klassen var fintech- och SaaS-bolag.
- Finch säger sig ha 11.000 kunder på kö som vill ta del av deras AI för byggbranschen. Idag har de däremot tio kunder som testar deras lösning fram till lanseringen i höst. Vi passade på att prata med grundaren i samband med att de i dagarna tog in nytt kapital. Den intervju kan ni läsa här.
PS. Har du tankar kring det här nyhetsbrevet? Eller vår bevakning av SaaS på Breakit? Du når mig på tobias.blixt@breakit.se – alla inspel och tankar uppskattas!
PPS. I nyhetsbrevet får utöver innehållet här ovan även en exklusiv intervju med veckans SaaS-profil. Är du inte redan prenumerant? Skriv upp dig här!