Heja Livet, gruppen för kvinnor och icke-binära har växt explosionsartat sedan starten 2014. Idag har gruppen 131 600 medlemmar och är en av Sveriges största communities för kvinnor med sin bas på Facebook. Nu meddelar grundarna Carro Levy och Emely Crona Stenberg i ett inlägg att det är “end of an era” och att det är dags för en förändring.
“Allt har sin tid. Vi är mogna och taggade på att göra något annat. Vi har levt med Heja Livet dygnet runt. Det har gett oss obeskrivligt mycket, samtidigt som det också tagit energi och tid, och som med allt, behövs syre för att hålla en eld levande. Vi skulle ljuga om vi sa att det varit enkelt, men ingen kan ta ifrån oss att det som skapats kommer för alltid vara något helt otroligt och vi har älskat resan från början till slut”, skriver Carro Levy i ett mejl till Breakit.
Började som ett sidoprojekt
Heja Livet var till en början ett sidoprojekt. Tanken var en egen plats där man kunde stötta varandra, med öppna samtal om entreprenörskap, jämställdhet och psykisk ohälsa. Carro Levy och Emely Crona Stenberg bjöd in sina vänner, som i sin tur öppnade upp för bekanta. Sen small det till. En kombination av att vara i början av fenomenet Facebook-grupper och suktan efter ett mer öppet klimat gjorde att Heja Livet nådde stora följarskaror utan någon marknadsföring. Sen dess har man även startat ett Instagramkonto som idag har drygt 40 000 följare.
“Vi hade inte kunnat drömma om att det skulle bli den här rörelsen som det har blivit. Att det var så många som kände som vi och som saknade en plats som Heja Livet, förstod vi först när medlemsantalet och engagemanget ökade snabbt”, fortsätter Carro Levy.
Flera följde efter. Economista, Pink Room och Honey & the bees är bara några exempel på grupper som riktar sig mot kvinnor. De har alla hittat nya sätt att kapitalisera på sina tusentals medlemmar. Carro Levy och Emely Crona Stenberg, som båda har en bakgrund som PR-konsulter, har kunnat arbeta heltid med gruppen sedan 2018. De har tjänat pengar på rena annonsinlägg, men också genom att agera byrå åt företag som vill samarbeta med dem. Det har handlat om strategisk rådgivning, konceptutveckling och digital marknadsföring.
Många har hört av sig
Att föra över gruppen och varumärket gratis har aldrig varit aktuellt. Någon form av ekonomiskt utbyte måste ske, enligt grundarna.
Hur mycket hoppas ni få betalt?
“Det kan vi inte svara på här i dagsläget, det är flera parametrar vi tittar på.”
Har ni redan nu fått intressenter?
“Yes, vi har många som är intresserade.”
Företag eller privatpersoner?
“Både och.”
Finns det någon risk med att exempelvis ett företag kan ta över, att de då kan köra ut sina budskap?
“Det är alltid en balansgång. Att kommunicera ut budskap kan göras på många olika sätt, och det har vi under åren varit ett bra exempel på att visa. Ser det inte som svart eller vitt, utan det finns flera aktörer idag som skulle förstå att det är en balans, och att det krävs en fingertoppskänsla, transparens och lyhördhet. Det är i alla fall det vi hoppas på och tittar efter.”
Carro Levy och Emely Crona Stenberg har funderat på, men aldrig valt att ta in externa investerare.
“Vi har aldrig skarpt letat efter investerare. Vi har gjort det på vårt sätt, det som känts rätt för oss.”
Heja Livet ökade omsättningen från 1,4 miljoner kronor till 2,1 miljoner under 2021. Vinsten gick från 460 000 kronor till 615 000 kronor.