ABBA-stjärnan Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonssons satsning Pophouse har den senaste tiden gjort flera satsningar på att bygga upp sitt moderna digitala nöjesimperium. Breakit kunde i augusti förra året bland annat berätta om hur vd:n Per Sundins planerade att bygga ett Pophouse Entertainment 2.0 – markerat av att bolaget köpte upp Hannah Widells och Amanda Schulmans poddbolag Perfect day media.
Förra veckan började det ryktas om ett stort nästa steg för Pophouse. Enligt uppgifter ville bolaget ta in drygt 10 miljarder svenska kronor i en stor satsning på musikrättigheter.
Nu meddelar Pophouse Entertainment sitt första köp – och det är tunga rättigheter de lägger vantarna på.
Pophouse Entertainment förvärvar nämligen hela Swedish House Mafias musikkatalog. Samtidigt som de startar ett gemensamt bolag med gruppens medlemmar, där de ska vidareutveckla deras varumärke och musik. Det framgår av ett pressmeddelande.
“Swedish House Mafia var helt banbrytande när de kom och tog den elektroniska musiken från klubbarna till arenor världen över. Det ska bli otroligt spännande att, tillsammans med Axwell, Sebastian och Steve, få berätta deras historia för kommande generationer och en ny publik. Pophouse Entertainments förvärv av gruppens masterinspelningar och förlagsrättigheter är en milstolpe för oss, men det är vårt ”joint venture” med medlemmarna i bandet som bäst exemplifierar den typ av partnerskap vi söker i vår framtida expansion”, säger Per Sundin, vd Pophouse Entertainment.
Förvärvet ska också vara inledningen på en internationell expansion för Pophouse, där de främst kommer att fokusera på USA och Storbritannien. Den satsningen ska ledas av musikprofilen Steve Barnett som tidigare var vd och styrelseordförande för Capitol Music Group och Columbia records, men som nu ska leda Pophouse Entertainments expansion till de nya marknaderna.
Den som ansvarar för investeringarna i Pophouse Entertainment är Johan Lagerlöf. Han har tidigare byggt upp bolaget X5 Music som senare såldes till Warner. Han värvades senare till Spotify där han var global chef för musikkataloger och rättigheter.
"Vårt förvärv av SHMs musikrättigheter är bara början på vårt samarbete. Vi kommer nu att investera i, och utveckla, nya projekt och varumärkesbyggande aktiviteter kopplade till SHMs musik. Tillsammans ska vi öka värdet på gruppens musikaliska arv och nå en ny publik, både fysiskt och digitalt, något vi gjort framgångsrikt tidigare med exempelvis ABBA och Avicii", säger Johan Lagerlöf, head of investments Pophouse.
Någon prislapp för affären framgår inte. Men värdet på den här typen av tillgångar, musikrättigheter, har ökat rejält under det senaste decenniet. Kombinationen av ett begränsat utbud och faktumet att musik idag kan leva längre än tidigare på grund av streamingtjänsterna har trissat upp priserna. Ett konkret exempel är just Swedish House Mafia, som endast släppt ett par låtar sedan 2012 – men som ändå har 18,5 miljoner lyssnare (ej lyssningar - lyssnare) varje månad på Spotify.