Sök ikon

Siffrorna avslöjar – så går Margaux Dietz bolag

Margaux Dietz, influencer och entreprenör. Foto: Press

Margaux Dietz influencer-intäkter sjunker, samtidigt som bokförsäljningen går som tåget, visar färska siffror från Bolagsverket.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Margaux Dietz är en av Sveriges mest kända influencers. Förutom karriären på sociala medier har hon växt som entreprenör inom skönhet. Under 2020 lanserade hon sitt egna varumärke X By Margaux tillsammans med Apoteas vd Pär Svärdson som investerare.

Nu har boksluten för tre av hennes bolag godkänts av Bolagsverket, något som Influens.se var först att berätta om. Bokförsäljningen verkar gå som tåget, medan hon har haft det tuffare med reklamsamarbetena.

Omsättningen hos Margaux Dietz AB, där försäljningen av reklam och marknadsföring i influencerns kanaler sköts, sjönk med 28 procent under 2021. Den landade då på 11,9 miljoner kronor. Dessutom backade rörelseresultatet med cirka 60 procent till 2,8 miljoner kronor. Bolaget skriver i årsredovisningen att coronapandemin inte har påverkat bolaget speciellt mycket, utan att man har kunnat bedriva verksamhet utan större påverkan. Hon har fyra anställda här.

Rejäl ökning för media-bolaget

Influencern har också påbörjat en karriär som författare inom segmenten barn samt erotik. I bolaget Margaux Dietz Media AB redovisas intäkterna från just böcker och föreläsningar. Dessa ökade från 540 000 till 1,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 1,7 miljoner, upp från 383 000 kronor.

Något färskt bokslut från X By Margaux har ännu inte kommit. Men de allra första siffrorna som rullade in för perioden augusti 2020 och fram till årsskiftet visade en omsättning på 2,5 miljoner kronor. En rätt bra start med andra ord.

Breakit söker Margaux Dietz.

Läs mer