Sök ikon

Carina Berg investerar i skintech-startup: “Mycket pengar för att vara mig”

Carina Berg investerar i hudvård. Foto: Press
Carina Berg investerar i hudvård. Foto: TT

Tv-profilen och programledaren Carina Berg investerar i startupen Skinome, som ska utmana den traditionella hudvårdsrutinen.

“Jag fick en kejsarens nya kläder-upplevelse”, säger Carina Berg till Breakit.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Skinome lanserade sitt hudvårdskoncept inom så kallad färsk hudvård 2020. Konceptet bygger på tio års forskning om huden och har utvecklats under ledning av forskaren och författaren till “Hudbibeln”, Johanna Gillbro. Att dra in kapital för att kunna skala upp fördröjdes något på grund av pandemin, men i en andra runda 2021 så fick man in 15 miljoner kronor från bland annat bioteknikföretaget Biogaia och King-grundaren Thomas Hartwig och hans fru Emma Hartwig.

När Skinome nu tar in pengar igen dyker en lite oväntad investerare i form av programledaren och poddaren Carina Berg. Hon kommer att ta en plats i styrelsen och därmed få säga sitt om både produktportfölj och strategin framåt. Exakt hur mycket hon går in med vill hon inte berätta.

“Det är mycket för att vara mig”, säger hon kryptiskt.

Hur stor andel handlar det om?
“Tillräckligt stor andel.”

Kan det här bli början på en karriär som ängelinvesterare för dig?
“Inte i nuläget, nej.”

Det är inte jättevanligt idag att sociala medier-profiler går in med pengar i bolag om det inte är deras egna projekt. Desto vanligare är det betalda samarbeten i sociala medier, vilket är något som även Carina Berg kommer att göra för Skinome. Redan nu har hon lanserat en hudvårdsskola på sin Instagram kallad “Hudvårdsskolan med Berg och Dr.Gillbro”. I flera avsnitt kommer Carina Berg tillsammans med Johanna Gillbro att ta död på myter och förklara vad som egentligen fungerar inom hudvård. Hon har i dagsläget 398 000 följare på Instagram.

“När jag hörde talas om Skinome hade jag en ”kejsarens nya kläder”-upplevelse. Allt jag låtit mig vaggas in i när det kommer till hudvård – komplicerade rutiner med otaliga produkter – kändes helt plötsligt så otroligt dumt", säger hon och fortsätter:

"Skinome förespråkar ett tvärtomtänk. Få, färska, datummärkta produkter utan massa konserveringsmedel. Det är forskning om hudens bästa som ligger till grund för produkterna, inte ambitionen att kränga på folk tusentals krämer och serum. Det kändes befriande.”

Inga egna produkter

Hon kommer dock inte vara med att ta fram några egna produkter, som många andra influencers gör.

“Nej. Jag bidrar med det jag kan i form av kommunikation snarare än att koka solskyddsfaktor. Det lämnar jag med varm hand över till kemisterna.”

Skinome är ett litet bolag – endast sju produkter finns i sortimentet i dagsläget. Försäljningen sköts via egen e-handel och hos Axel Johnsons skönhetsbolag Skincity. Men man gjorde trots det en omsättning på 3,3 miljoner kronor under 2021 och räknar med att tredubbla omsättningen i år. Carina Berg kommer med sin publik att vara till god draghjälp för Skinome på den svenska marknaden, där man fortfarande är relativt okända. 

Lydia Engholm, vd på Skinome, ser fram emot att få jobba med nytillskottet.

“Hon ger oss en plattform som vi inte haft innan. Att Carina vill vara med och bidra till att utmana rådande normer inom hudvårdsindustrin är också värdefullt för oss, detta är ju en mångmiljardindustri där branschen är väldigt lönsam på grund av att konsumenterna inte har så stor kunskap om vad som finns i produkterna”, säger hon.

Härnäst ska Skinome genomföra en expansion till hela EU och förbereder i detta nu en satsning i Tyskland. I den här nya kapitaliseringsrundan så vänder man sig till de existerande ägarna.

“Men det är inte omöjligt att nya investerare tillkommer i framtiden för att möjliggöra en expansion i USA som ligger i planen under 2023.”

Läs mer