Sök ikon

Kraftig kritik mot influencerparets sponsrade Saudi-resa: "Pengar före mänskliga rättigheter"

Janni och Jon Olsson Delér har mött en följarstorm efter sin sponsrade resa till Saudiarabien. Foto: Press/Instagram

Influencerparet Janni och Jon Olsson Delér skänkte miljoner till Ukraina – nu gör de reklam för diktaturen Saudiarabien. Inläggen har mött kraftigt kritik från följare som skriver “Nordkorea nästa?” och “Herregud, ta ner inlägget!".

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Janni Olsson Delér publicerade sitt första inlägg från Jeddah i Saudiarabien under gårdagen. Hon står framför en färgglad vägg och beskriver hur familjen utforskar gamla stan innan de ska göra sig redo för Formel 1. Samtidigt publicerar Jon Olsson Delér en bild framför racingbanan och berättar att de nu har sin första barnfria kväll på 2,5 år. Inläggen sponsras av Visit Saudi, som är Saudiarabiens turistbyrå, @visitsaudi på Instagram.

Saudiarabien rankas bland de absolut sämsta i världen på mänskliga rättigheter. Här finns inga demokratiska val och ingen religionsfrihet. Ett utbrett kvinnoförtryck råder, samtidigt som fysisk tortyr och offentlig piskning är förekommande. Att vara gay eller transperson är totalförbjudet.

För bara några veckor sedan skänkte influencerparet miljonbelopp till de drabbade för Ukrainakriget. Nu gör de reklam för en diktatur och vill på detta vis normalisera Saudiarabien som turistland. Följarna var därför inte sena på att reagera.

“Hur kan du fördöma krig ena veckan och promota ett land som gör samma sak veckan efter?”

“Dags att ta en googling på Human Rights Watch Saudiarabien? Ni åker dit och gör reklam för kvinnoförtryckande dikaturer?”

“Att ni inte skäms? Snälla rara så här naiva kan ni väl inte vara att ni rakt upp och ner gör reklam för ett av världens mest totalitära länder som motarbetar cirka allt som har med mänskliga rättigheter att göra?”

Det kan också se ut så här:

Jon Olsson Delér har ett stort sponsorkontrakt med Red Bull, som lagt en positiv kommentar på hans konto: 💪💪💪

Det är inte första gången Janni och Jon Olsson Delér gör reklam för en diktatur. 2018 betalade Visit Dubai paret för att legitimera landet. Även Kenza Zouiten Subosic och Isabella Löwengrip har fått kritik för att ha besökt Dubai. Kenza Zouiten Subosic svarade till slut på den kritiken.

Janni och Jon Olsson Delér är, förutom influencers, även entreprenörer med investeringar i modevarumärket C'est normal och marknadsplatsen Yaytrade.

Janni Olsson Delér har sedan Breakit publicerade denna text svarat på kritiken i ett inlägg på Instagram. Här skriver hon bland annat att de hoppas kunna förändra landet genom att bidra till en ökad turism.

LÄS MER: Jon Olsson om flygandet: “Jag brinner verkligen för vår planet”

LÄS MER: Janni Delér och Jon Olsson skänker miljonbelopp till Ukraina

Läs mer