Verksamheten Gårdssällskapet drog igång 2013 med hög målsättning och den enkla devisen: ät bättre kött, mer sällan. Bolaget kombinerar e-handel med känslan av en gårdsbutik, ett koncept som visat sig vara effektivt. Här säljs ekologiskt kött, charkprodukter och mathantverk från KRAV-märkta gårdar direkt till slutkonsument.
Nu gasar bolaget och tillsätter en ny vd i form av Malin Renman. Hon har en bakgrund från ledande befattningar inom Bonnier och MTG, där hon bland annat har arbetat med spelmarknadsföring. Malin Renman kom till Gårdssällskapet i februari 2020 och har sedan dess arbetat som CRM-chef och marknadsdirektör.
“Gårdssällskapet är ett fantastiskt företag och jag känner mig väldigt motiverad att ta vid och fortsätta den här resan. Kombinationen av e-handel och jordnära produkter med komplexa flöden är väldigt inspirerande. Och om vi vill ha kvar svenska bönder i framtiden måste vi värna de bönder som driver gårdar idag. Jag tror absolut att Gårdssällskapet bidrar till det”, säger Malin Renman, ny vd på Gårdssällskapet, i ett pressmeddelande.
Bolaget har kraftigt ökat sin omsättning sedan starten. I senaste bokslutet från 2020 omsatte man 104,5 miljoner kronor, en kraftig ökning från året innan då omsättningen landade på 67,7 miljoner. Gårdssällskapet gick också från att gå plus minus noll 2019 till att göra en vinst på fyra miljoner 2020. Försäljningen sker idag i Sverige och Tyskland, men med Malin Renman vid rodret ska man hitta fler marknader och öka omsättningen.
“Vi vill ta Gårdssällskapet så långt det bara går, och nu är det dags för bolaget att gå in i nästa expansionsfas. Malins bakgrund inom e-handel tillsammans med erfarenheten av vår verksamhet gör henne perfekt för det uppdraget”, kommenterar Kenny von Walden, grundare av Gårdssällskapet.