Mejl till Breakits styrelse 18 februari 2022, kl 15.19:
"Jag känner ett behov av att lyfta blicken. Nu har det varit mycket fokus på organisation och bemanning, och det är förstås viktigt. MEN det är också något vi diskuterar mycket i det operativa. Det känns därför väldigt viktigt att vi inte missar stora omvärldsförändringar kring Breakit, som kan innebära affärsmöjligheter. Se förslag i dagordningen och förbered er gärna på en diskussion kring dessa ämnen."
Mitt mejl andades frustration. Inte så mycket med styrelsen i sig utan mer med mig själv. När ska vi ta nästa steg med Breakit? Var är vi om ett år, tre år – tio? Varför lyfter vi inte blicken?!
Låt mig återkomma till det, men först några ord om varför jag skriver.
Ända sedan jag skrev serien Vd-resan på 100 dagar då jag som ny vd skulle vända Breakit till vinst har jag filat på en comeback. Med tanke på att det var över två år sedan (!) är det hög tid. Så nu kör vi – varje vecka kommer jag att skriva om utmaningar med att driva bolag och annat som snurrar i mitt huvud. Låt oss kalla detta för "nya vd-resan" bara för formens skull.
(En liten brasklapp för att jag föder mitt andra barn i maj så då kanske det blir tyst ett tag.)
När ska vi prata om framtiden?!
Så tillbaka till min frustration. Jag minns när jag jobbade på mediehuset LRF Media och tyckte att cheferna bara pratade om organisation. Det var ständiga möten där det ritades upp organisationsscheman. Frustrerat räckte jag upp handen och sa: ”När ska vi prata om framtiden?! Om kunderna och affären?!”
Och nu är jag den där chefen, slog det mig plötsligt för en tid sedan. Efter ett halvår av att ha drabbats av både ”The big quit”, det vill säga ett gäng som slutat på Breakit för att gå vidare till nya utmaningar, i kombination med att vi behövt rekrytera för att möta vår växtvärk, känns det som att allt handlat att bara... lösa dagen.
Och nu är jag den där chefen, slog det mig plötsligt för en tid sedan.
Så vad skulle jag göra? Hur kunde jag få alla på Breakit – inklusive mig själv – att lyfta blicken?
Lösningen på mina problem?
Med denna fråga travade jag iväg till styrelsemötet – bara för att tvingas inse att det inte var så lätt att riva av på de ynka 40 minuter jag avsatt.
Föga visste jag att svaret på min frustration istället skulle komma serverad på ett silverfat – i fredags.
Då hade vi nämligen den första träffen med Breakits nätverk för produktchefer, CPOs in tech (häng på du med – det är inte för sent!).
Inbjuden gäst var faktiskt vår egen styrelseledamot Maja Lindström, en veteran inom produktområdet och idag CPO på SaaS-HR-bolaget Talentech. Hon intervjuades av en annan av Sveriges främsta produktutvecklar-ess, Tuva Palm.
Maja Lindström, CPO Talentech, tillsammans med Vanessa Park, Breakits nätverks-ansvariga, och Tuva Palm, techinvesterare tillika moderator på CPOs in tech.
Tre horisonter
Maja började med att rita upp en McKinsey-modell som tydligen kallas för Three Horizons of Growth. Jag hade aldrig hört talas om den tidigare, men syftet är att visa hur du behöver jobba både här och nu med att säkra intäkter men också med att säkerställa framtida tillväxt. Den ser ut såhär:
Varje ”gupp” på bilden ovan representerar en horisont som du behöver jobba med:
- Horisonten här och nu, och kanske ett halvår framåt. Här ryms kärnverksamheten och det du behöver göra idag för att maximera intäkter.
- Horisonten på lite längre sikt, tänk ett år framåt, som syftar till nya affärsmöjligheter kopplat till det ni redan gör.
- Horisonten på lång sikt, tänk dig er nya affärsmodell eller nya produkt som är mycket mer innovativ och disruptiv.
Genom att mappa upp era olika projekt på bilden kan du se var det finns hål, och var du behöver lägga extra krut. Alla horisonter behöver inte kräva lika mycket tid. Horisont tre är kanske något ni lägger tio procent på – men det är viktiga tio procent.
Problemet är ju att de flesta av oss fastnar i horisont ett, kanske att man tar sig till nummer två men väldigt sällan horisont tre. Och vad händer då den dagen en ny, hungrig spelare kommer och utmanar oss med något vi inte tagit oss tid att utveckla?
Det är sådant som jag kan ligga vaken på natten och ha ångest över, och här fanns alltså lösningen på alla mina orosmoln.
Maja Lindström, CPO på Talentech.
Min plan är klar
Eller? För det räcker ju inte att ha en snygg management-modell på ett papper, poängterade Maja. Utan man behöver organisera sig (där kom det igen) efter de tre horisonterna, se till att resurser finns och såklart jobba med det i praktiken.
Att däremot bara bryta ut ett ”innovationsteam” är sällan en bra idé, menade nätverkets moderator Tuva Palm, eftersom folk som bara får sitta med det dagliga då kan bli demotiverade.
När jag gick ut från GT30 på Grev Turegatan efter nätverksträffen var jag i alla fall full av entusiasm. I veckan åker Breakit på kickoff och jag visste nu med glasklar skärpa vad vi ska workshoppa om: Breakits tre horisonter. Hur det går får jag återkomma till i min nästa krönika.
Camilla Bergman, vd på Breakit (som i min förra artikelserie hette Björkman, lite förvirrande jag vet, men nu är det alltså Bergman som gäller).
Jag passar på att tipsa om:
- 1 april: Lär dig värdera techbolag. Vår introduktionskurs i M&A-processen och värdering av privata bolag.
- 6 april: Breakit E-com day. Vi har bland annat lyckats få grundaren till världens största vin-app Vivino att komma till Breakits nya e-handelsevent!
- 20 april: Product led growth. Få din produkt att sälja sig själv med Breakits kurs.
- 4 maj: Future of transactions. Breakits nya fintech-event med fokus på transaktioner.
- 12 maj: Investors in tech. Breakits nya nätverk för tech-investerare. För dig som vill träffa 50 andra investerare att lära av och eventuellt dela case med.
- 13 maj: CPOs in tech. Breakits nya nätverk för CPOs som jag skriver om här ovan. Träffa andra produktchefer och bolla utmaningar.