Sök ikon

Spelbutiken växer kraftigt trots fokus på fysiska spel – satsar på Youtube: "Vill vara Filip och Fredrik för spel"

Mattias Diesel Näslund och Tomas Bellmys. Foto: Press

De stora spelkedjorna har stängt igen på löpande band, men online har spelförsäljningen ändå kunnat stå emot digitaliseringen. Åtminstone om man kollar på Spelbutikens siffror – som ökat kraftigt under pandemiåren.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Spelbranschen har de senaste åren blivit allt mer digital, där traditionella spelbutiker har tvingats konkurrera med helt digitala marknadsplatser som Steam och Epic games store, eller konsoltillverkarnas egna butiker som spelarna når direkt via sin spelkonsol. Som följd har spelarna sett sina butiker stänga igen och i Sverige har inga traditionella spelkedjor kvar sina butiker.

På nätet finns det däremot en del butiker som har klarat sig. En aktör som gått starkt de senaste två åren är Varbergsbaserade Spelbutiken – som tidigt satsade på e-handel inom gaming.

Under räkenskapsåret som slutade i juni 2021 (bolaget har brutet räkenskapsår) omsatte Spelbutiken 184 miljoner kronor, en fördubbling mot hur omsättningen såg ut 2019 innan pandemin slog till. Jämfört med 2020 så omsatte bolaget 142,9 miljoner kronor. Resultatet har också ökat, från 5,8 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2020 till 9,4 miljoner 2021. 

“Vi kom hit innan pandemin och den egentliga ökningen i försäljning beror på att vi ökade i lageryta. Det har varit mycket pandemi bakom försäljningen också, men samtidigt är ökningen från 2020 till 2021 nästan lika stor”, säger Mattias Diesel Näslund, PR och Marknadsföringschef på Spelbutiken.

Tillväxten kom också trots fraktproblemen som drabbade många handlare under fjolåret. 

“Också roligt att vi har kunnat växa och förbättra oss trots att logistiken har varit ett övergripande problem för hela handeln. Det är svårt att växa i den här takten som vi har gjort, med en fördubbling mellan 2019 och 2021”, säger Mattias Diesel Näslund.

Spelbutiken har idag den danska miljardären Anders Holch Povlsens e-handelsjätte Coolshop som största ägare med 75 procent av aktierna. Övriga andelar ägs av grundaren Johan Toborn, som idag även är inköpschef för Cool Group.

I år planerar den snabbväxande e-handlaren att satsa stort på att bygga communityt. Bland annat genom sin Discord-kanal där de bland annat kommunicerar med kunderna och exempelvis belönar medlemmar som kommer med bra inköpsförslag. Tillsammans med sin kollega Tomas Bellmyr har de också startat Youtubekanalen Gaming4Forty som förvisso ägs av Spelbutiken, men som drivs under eget varumärke och som snarare ska bygga spelintresse än sälja prylar. 

“För Spelbutiken är det en stor del av marknadsföringsbudgeten vi tar, men för hela gruppen är det inte så mycket. Men vi tror på det här, vi vill vara som Filip och Fredrik för spel. Folkliga”, säger Tomas Bellmyr, HR och Advertising Manager.

Inledningen på 2022 har också varit bra enligt duon på Spelbutiken. Någon prognos för helåret kan de inte dela, men försäljningen överstiger föregående år.

“Jag har svårt att se att vi inte fortsätter öka. Vi har många bra spel som släpps i år och spelbranschen växer. Men det är också svårt att sia om, folk köpte mer när de satt hemma under pandemin”, säger Mattias Diesel Näslund och fortsätter.

“Vi ser en väldigt stark start på året. Även det som brukar vara en lågsäsong har varit bra, februari i år har varit extremt bra.”

Läs mer