Sök ikon

Kappa Bar blir störst i världen – köper franska e-sportkedjan

Robert Dragovic, vd Kappa Bar och Sophia Metz, vd Meltdown Bar. Foto: Press

Vill expandera snabbt: “Vårt mål är att bli 100 restauranger 2027".


Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Svenska Kappa Bar har satsat tungt på att etablera en kedja med e-sportfokuserade restauranger sedan starten för fem år sedan. Idag finns kedjan också representerad i åtta svenska städer, men nu ska de växla upp ordentligt.

I ett slag ska kedjan bli både internationell och ordentligt utökad. 

Kappa Bar, med vd:n Robert Dragovic i spetsen, meddelar nämligen att de förvärvar den franska e-sportfokuserade barkedjan Meltdown. Meltdown driver idag 21 e-sportbarer i 7 länder.

“När möjligheten kom insåg vi snabbt att det inte fanns något att tveka på. Stoltheten i att vi nu äger världens största e-sportkedja känns helt fantastisk”, säger Robert Dragovic i ett pressmeddelande.

Någon prislapp eller andra specifika detaljer kring förvärvet avslöjas inte. Men det ska röra sig om ett åttasiffrigt belopp som betalas både kontant och med aktier från det nybildade bolaget Kappa Meltdown Group, som efter affären står som ägare till bägge kedjorna.

Målet: 100 restauranger inom fem år

Planen framåt är att etablera Kappa Bar som varumärke i Norden, samtidigt som Meltown ska stå för den internationella expansionen.

“Det är smått otroligt att vi på fem år gått från vår lilla källarlokal i Göteborg till 30 restauranger i 8 länder. Men vi har hela tiden sett framåt och för att expandera internationellt har en internationell partner länge stått på önskelistan”, säger Robert Dragovic. 

Kappa Bar grundades 2016 i Göteborg av Klas L Bergqvist, Henric Lettberger och Robert Dragovic. 2018 klev även EmilHeatonChristensen in som delägare, men har senare köpts ut. 

Av pressmeddelandet framgår att ägarbilden idag inkluderar flera välkända namn. Bland annat e-sportlaget Heroics tidigare vd Erik Askered tillsammans med partnern PO Strömberg, liksom Twitch-grundaren Kevin Lin, den kanadensiske entreprenören Felix LaHaye, GD Studio grundaren James Harding samt svenska Black Molly Entertainment som inkluderar Dreamhack-veteranen Tomas Lyckedal

“Vårt mål är att bli 100 restauranger 2027. Det innebär att vi behöver expandera 5 till 10 enheter per år. Och i dagsläget har vi en lista på 50 sökande som vill öppna direkt. Vi betar av den så snabbt vi kan”, säger Robert Dragovic och fortsätter:

“Vi har varit världens största undergroundverksamhet lite för länge. Nu vill vi ta e-sporten ut i världen och iscensätta det stora genombrottet. Och världen är definitivt redo.”

När Breakit nyligen granskade 27 svenska bolag inom e-sporten, den visade att många bolag fortfarande kämpade med både intäkter och lönsamhet. 

LÄS MER: Miljard-exit, konkurs och luftslottet som sprack – vi har kartlagt stökiga e-sport-Sverige

Läs mer