I somras meddelade den svenska elmotorcykel-tillverkaren Cake att de bygger en fabrik i Albyberg utanför Stockholm. De annonserade också att de tillsammans med Vattenfall skulle samarbeta för att tillsammans ta fram en helt fossilfri motorcykel.
Sedan dess har Cake tagit in en halv miljard i riskkapital från bland annat AMF Pension och i januari berättade bolagets vd och grundare Stefan Ytterborn, att de nästintill dubblat försäljningen under 2021 till nästan 80 miljoner. Målen är dock betydligt högre och bara om 3 år ska bolaget sälja 50.000 hojar. En hög ambition med tanke på att man bara skeppade 1.000 stycken förra året.
Nu vill Cake ta ytterligare ett steg för att göra så deras motorcyklar gör så lite avtryck på miljön som möjligt. De gör det genom att inleda ett samarbete med det svenska företaget Papershell. De har utvecklat ett material som trots att det i sin sammansättning liknar papper är starkare än plast. Men den gör ett betydligt mindre klimatavtryck än plast.
"Cake grundades för att inspirera till ett samhälle utan utsläpp och det är naturligt att det innebär att vi undersöker det bästa möjliga materialet att använda i våra elmotorcyklar", säger Stefan Ytterborn i ett pressmeddelande.
"Vi är glada över att arbeta med Papershell och hoppas att vi kan spela en avgörande roll för att hitta ett material som kan minimera eller till och med utrota användningen av konventionell plast i våra motorcyklar."
De båda bolagen ska nu jobba tillsammans för att undersöka hur materialet ska kunna användas.
"Vi är glada över att samarbeta med Cake och ser fram emot att vidareutveckla Papershell till ett material som kommer att göra användningen av plast till ett minne blott", säger Anders Breitholtz, vd på Papershell.
"Vi kan inte tänka oss en mer perfekt utmanande testbädd för vårt material än branschens ledande elektriska terrängmotorcykel".
Läs också: Följ mina 3 råd – annars blir det svenska elmotorcykel-undret aldrig verkligt