Sök ikon

Så många miljoner har H&M gått in med i Kenzas klädstartup

Artikel bild

Uppdaterad: Klädjätten blev storägare redan i somras - men H&M lägger locket på kring investeringen.
"Vi ger inga kommentarer i dagsläget", säger H&M:s representant Björn Magnusson.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Redan i lördags berättade mode- och skönhetssajten Chic att H&M och Instagramstjärnan Kenza Zouiten inlett ett samarbete kring klädmärket Ivyrevel. Då framgick att H&M satt in in tre representanter i styrelsen för bolaget. Det var H&M:s produktionschef Karl Gunnar Fagerlin, Madeleine Persson som ansvarar för nya affärer på H&M och Björn Magnusson, chef för klädjättens riskkapitalinvesteringar.

Dokument från Bolagsverket avslöjar nu att H&M också blivit storägare i bolaget bakom Ivyrevel. Branschsajten Dagens Media var först med att rapportera om nyheten men Breakit har också tagit del av dokumenten från Bolagsverket. Där framgår att H&M investerade 20 miljoner kronor i bolaget i juli 2015 och fick då 20 procent av bolaget. Hela Ivyrevel värderas alltså till 100 miljoner kronor i transaktionen.

Men framtiden för Ivyrevel är samtidigt oklar. I fredags uppgav nämligen Kenza Zouiten på sin egen blogg att klädmärket skulle läggas ned.

När Breakit når H&M:s Björn Magnusson på måndagen vill han inte gå in på några detaljer.

"Vi befinner oss i en tyst period och jag har kommit överens med vår pressavdelning att inte ge några kommentarer om detta i dagsläget", säger han.

H&M kommer med sin kvartalsrapport på onsdag och i samband med detta kan bolaget eventuellt berätta mer om sitt innehav i Kenza Zouitens klädmärke.

Läs mer