Sök ikon

Olivia ska lindra klimakteriebesvären – stänger ängelrunda

Olivias grundare Hannah Lindström och Amy Aanen. Foto: Press

Grundarna bakom klimakterie-appen Olivia vill att fler ska få upp ögonen för kvinnors hälsa och tror på uppsving för femtech.

“Det har varit ett problem i femtech med brist på investeringar. Många är jävligt fega och vet inte vilken häst de ska spela på”, säger medgrundaren Hanna Lindström.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Grundarduon Hannah Lindström och Amy Aanen vill hjälpa kvinnor i klimakteriet att bättre förstå vad som händer med kroppen under vad de själva kallar för “den hormonella bergochdalbanan”.

Tillsammans med deras chefsläkare Isis Amer-Wåhlin (även medgrundare av kliniken 2Heal medical), har de därför lanserat appen Olivia. Grunden till Olivia lades redan 2019 av Amy Aanen, då i Antlers startup-program. Men sedan dess har bolaget gjort om affärsiden för att fokusera mer på vad man kan göra åt problemen – istället för att bara hålla koll sina symptom.

Nu har bolaget lanserat appen i en första version, där användarna alltså får hjälp att kartlägga sina symptom för att se vilka livsstilsvanor som kan lindra symptomen genom KBT-baserade program.

“Man ska inte behöva gå med de här symptomen och sedan höra från vården att; ‘det är så det är i klimakteriet’. Det finns mycket forskning och läkare som arbetar med att förändra den här synen, det handlar inte bara om att härda ut”, säger grundaren Hannah Lindström.

I januari stängde bolaget en ängelrunda på 2 miljoner kronor. Bland investerarna finns Lars Lindgrens och Johan Blooms investeringsbolag Add Health Media Propel Capital, liksom ängelinvesterarna Maria Andark, Carolina Siljö och den brittiska femtech-investeraren Fiona Pathiraja

Kapitalet ska användas för att fortsätta utveckla appen.

“Vi släppte appen gratis i januari men om en månad börjar vi rulla ut vårt premium-erbjudande. Framöver vill vi också rikta oss mot företag som vill erbjuda appen till anställda och även inom vården”, säger Hannah Lindström men lägger också till att appen är till för wellness, att det inte ett medicinskt verktyg som kräver en CE-märkning.

Hur ser konkurrensen ut?

“På den svenska marknaden är vi det första i vårt slag. Det finns exempelvis Hercare, men det är en privatklinik med egen app. En konkurrent är Stella från Storbritannien, de tog nyligen in hundra miljoner kronor i en runda. Storbritannien ligger längre fram på det här området än övriga Europa.”

Hannah Lindström tror också på ett uppsving inom femtech som hon tycker har varit förbisett.

“Det har varit ett problem i femtech med brist på investeringar. Många är jävligt fega och vet inte vilken häst de ska spela på. Men nu visar bolag att det börjar komma och att man kan tjäna pengar på det.”

Olivia grundades är idag med i Stings inkubatorprogram. Teamet består idag av åtta personer.

Läs mer