Det har tisslats och tasslats en längre tid. Men nu är det till slut klart. Den svenska streamingjätten Spotify blir ny huvudsponsor till den katalanska jätteklubben Barcelonas fotbollslag. Från och med i sommar kommer Spotifys logga att pryda både herrlagets och damlagets tröjor. Det bekräftar bolaget i ett blogginlägg.
Men Spotify hintar om att de kan använda utrymmet på tröjorna till bara en bolagslogga. I en "intervju" på bloggen säger Spotifys Alex Norström att de kan tänkas lyfta fram vissa artister eller genres och hänvisar till hur de tidigare har gjort när de har lyft fram exempelvis kvinnliga artister.
"Det ska bli spännande att se vad vi kan drömma fram tillsammans."
I och med överenskommelsen kommer även Barcelonas klassiska stadium byta namn till Spotify Camp Nou. Spotify säger också att de dra artister till arenan.
Spotify delar inte med sig av några finansiella detaljer men avtalet uppges vara värt 310 miljoner euro, motsvarande 3,25 miljarder kronor.
Medlemmarna i Barcelona måste klubba förslaget vid ett möte i början av april.
Spotifys grundare Daniel Ek har ett stort fotbollsintresse men hans ögon verkar iallafall tidigare ha riktats mot de brittiska öarna. Under sommaren 2021 försökte han köpa den klassiska London-klubben Arsenal.
I Sverige uppges han sympatisera med AIK.
FC Barcelona dominerade den europeiska fotbollen under början av 2010-talet men har tappat lite de senaste åren. Inför årets säsong tappade de bland annat världens bästa fotbollsspelare Leo Messi till Paris Saint Germain