Det råder stor kompetensbrist inom flera roller på arbetsmarknaden i Sverige idag, inom vissa områden har det varit ett växande problem i flera år som många varnat för. När Breakit nyligen frågade över 100 chefer och grundare om deras rekryteringsproblem så var tongångarna dystra – samtidigt som majoriteten av de svarande även vill anställa ännu fler det kommande året.
“Det finns alltid någon annan som är ännu lite coolare och betalar ännu en bit högre lön”, som en fintech-grundare förklarade sina problem.
Nu ska det svenska fintechbolaget Klarna testa ett nytt grepp för att anställa. Satsningen kallar de för Service accelerator program, med fokus på deras service och instegsjobb, och planen är att generera över 600 nya arbetstillfällen globalt under 2022.
LÄS MER: Vi frågade 13 snabbväxare om deras rekryteringsproblem – här är deras bästa tips
Programmet går ut på att rekrytera personer baserat på deras inställning och hur väl de matchar med Klarnas egna värderingar. Fokus ska ligga på inställning, snarare än tidigare erfarenhet eller deras akademiska kvalifikationer.
“När man söker jobb idag ställs ofta krav på tidigare arbetslivserfarenhet och akademisk examen, i synnerhet inom finans- och teknikbranschen. Dessutom är det få instegsjobb som erbjuder en strukturerad karriärplan och ett individuellt ledarskapsstöd för att få medarbetaren att växa och utvecklas”, säger Linda Höglund, operativ chef på Klarna i ett pressmeddelande.
Satsningen lanseras direkt och motiveras också av studier som visar att 89 procent av alla misslyckade nyanställningar grundar sig i att arbetsgivaren och arbetstagaren har olika inställning.
“Programmet är ett av många sätt för oss att attrahera nya talanger med olika nivå på arbetslivserfarenhet och utbildning att utmärka sig och utvecklas inom Klarna”, säger Isabelle Backenstoss, ansvarig för programmet.