E-handeln har en enorm påverkan på vårt klimat och på vår planet. Å ena sidan kan konsumtion och frakter bidra negativt – å andra sidan kan digital handel och hållbar produktion samt distribution göra det motsatta.
Det här vet e-handlarna om – och nu ser vi därför en våg av bolag som på olika sätt jobbar för att bidra positivt till vår planet.
Dessa vill Breakit och vår samarbetspartner Svea Bank prisa – med ett nyinstiftat pris för Årets hållbara e-handelresa!
”Med en kraftig tillväxt för digitala affärer följer även ett ansvar för e-handelsföretag att ha ambitioner kring hållbarhet och driva en utveckling mot klimatneutral konsumtion. Det förväntar sig konsumenterna”, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea och en av de personer i juryn som utser vinnaren.
I juryn sitter också Rikki Thornton, marketing manager på Svea, Camilla Bergman, vd på Breakit, Stefan Lundell, grundare och reporter med fokus på e-handel på Breakit och Kalle Nilvér, grundare av GoClimate.
De kriterier juryn tittar efter är att bolaget ska:
- Ha påbörjat en resa i att bli mer hållbara, med målet att skapa ett bolag som inte lämnar avtryck på planeten
- Ha ett hållbarhetstänk som genomsyrar hela bolaget och som ni jobbar med kontinuerligt
- Inspirera andra i branschen att bana vägen för ett mer hållbart samhälle och en planet som mår bra
Prispengar och stor ära i potten
Nomineringarna pågår nu och priset delas ut under jubel på Breakits stora e-handelsevent E-com day den 6 april 2022.
I prispotten finns förutom äran förstås även 25 000 kronor att donera till valfri välgörenhetsorganisation med 90-konto, 50 000 kronor i marknadsföring på Breakit och en fin statyett och diplom att stoltsera med.
Låter det som ni eller något bolag du känner? Nominera er direkt här – urval görs löpande så vänta inte! Senast 31 mars behöver vi ditt bidrag.
Lycka till!