Sök ikon

Efter invasionen av Ukraina – nu byter Ryska Posten namn

Budbolaget Ryska Posten byter nu namn till "Bara Posten".

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Sedan Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har hårda sanktioner riktas från europeiskt och amerikanskt håll mot Ryssland. I princip all handel mellan Ryssland och västvärlden har stoppats tills vidare.

Budbolaget Ryska Posten, döpt efter den populära barnleken “ryska posten”, har fram tills nu inte kommenterat sitt namn sedan krigets utbrott.

Nu meddelar dock Ryska Posten på Instagram att bolaget byter namn från Ryska Posten till Bara Posten. I inlägget visar bolaget upp en bild på en ny logga, som bortsett från att “Ryska” har ersatts med “Bara”, ser likadan ut. Bolaget enda kommentar till namnbytet i inlägget är att det sker på “förekommen anledning”.

När Breakit når bolagets vd Jesper Bringby berättar han om kontexten till beslutet. 

“Beslutet är mycket mer baserat på känsla än resonemang. Vårt tidigare varumärke som anspelar på landet i öst har en väldigt hög varumärkeskännedom men i dagens situation kan det uppfattas på ett annat sätt än vad vi önskar. Vi har väldigt många unga chafförer som måste köra runt i våra bilar varje dag”.

Har ni eller era anställda fått några negativa reaktioner efter krigets utbrott?

“Varken vi eller chaufförerna har egentligen hört någonting negativt från våra kunder, däremot har några enstaka privatpersoner hört av sig. Beslutet är fattat preventivt, vi vill inte att folk på någon sätt ska tänka att vi är associerade med det Ryssland”. 

Jesper Bringby utesluter dock inte att namnet kan komma att ändras igen. 

“Det får framtiden utvisa. Att vi bytte till just “Bara” istället för “Ryska” har att göra med att det är en del av vårt varumärke som i dagsläget kan uppfattas som otydligt”. 

 

 

Läs mer