Sök ikon

Diet Doctor tar in miljoner (för första gången) – och satsar på helt ny produkt

Andreas Eenfeldt, vd Diet Doctor. Foto: Press

“Den största hälsomyten är att det bara handlar om att äta mindre och springa mer”, säger grundaren Andreas Eenfeldt.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Under 2007 skrev Andreas Eenfeldt sitt första blogginlägg om LCHF-diet. Han hade då själv i flera år ätit en kost med få kolhydrater och i sitt arbete som läkare rekommenderade han många patienter att testa den.

Bloggen Kostdoktorn blev snart den mest lästa hälsobloggen i Sverige och Andreas Eenfeldt var aktiv i debatten om huruvida en lågkolhydratkost var nyttig för människor. Han skrev bland annat boken Matrevolutionen.

Allt mynnade ut i att han drog igång bolaget Diet Doctor som sedan dess har vuxit från en liten blogg till en stor hemsida med 75.000 betalande medlemmar och miljontals besökare varje månad. 

Förra året omsatte bolaget 67 miljoner med en förlust på 12 miljoner men historiskt sätt har bolaget varit lönsamt.

Nu tar Diet Doctor för första gången in externt kapital i en nyemission när bolaget fyller kassan med 38 miljoner från bland annat Centripetal Capital som Saeid Esmaeilzadeh ligger bakom.

“Vi har en vision och möjlighet att bli bäst i världen på att hjälpa folk med det största hälsoproblemet vi har idag, dålig metabol hälsa”, säger Andreas Eenfeldt.

“Vi behöver ett större team för att snabbt bygga ut vår produkt”.

Samtidigt ska bolaget lansera en ny produkt som enligt Eenfeldt är revolutionerande i branschen. Metoden går ut på att sammanfatta alla saker som gör att man blir mätt. Det matchas sen mot vad du gillar att äta och dina hälsomål.

“Det som är revolutionerande med vår metod är att den lämnar dagens misslyckade dieter med kaloriräkning”, säger Andreas Eenfeldt.

“Sådan fungerar inte långsiktigt och är tråkig och plågsam fram tills man misslyckas.”

Betyder det här att ni ger upp LCHF?

“Vi överger inte LCHF. Det är en bevisat effektiv metod för många att minska i vikt och förbättra metabol hälsa, exempelvis typ 2-diabetes. Dock breddar vi från dagens fokus och i vår nya produkt kommer vi att ha allt fler bra alternativ för alla vanliga kostpreferenser.”

Nu siktar bolaget på att omsätta 75 miljoner nästa år men målet är satt högt. 

“Vi siktar mot att växa omsättningen dramatiskt de närmaste åren, och kan på sikt bli hundra gånger större.”

LÄS MER: Diet Doctor bygger ett imperium på LCHF: "Är inget bantningsföretag"

Läs mer