Sök ikon

Spotify stoppar premium och annonser i Ryssland – men vill ha kvar tjänsten i landet

Daniel Ek, vd Spotify. Foto: TT/Istockphoto

Förlorar betalande kunder.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Sedan Ryssland invaderade Ukraina har flera techbolag valt att agera. Apple har slutat sälja sina produkter och så sent som i morse gick Sony och Nintendo ut med att de inte kommer leverera till Ryssland längre.

Svenska streamingjätten Spotify har till stora delar lagt locket på. Först efter att vi på Breakit i flera dagar ställt frågor och kunnat avslöja att de rekryterar personal till sitt Moskva-kontor tog bolaget bladet från munnen. 

I ett uttalande på Twitter meddelade Spotify att de stänger kontoret i Moskva och att de tagit bort innehåll från de statligt styrda ryska kanalerna RT och Sputnik från EU och andra marknader.

Men det är inte allt som Spotify har gjort. 

På en konferens anordnad av Morgan Stanley sa Spotifys finanschef Paul Vogel på onsdagen att bolaget stängt av sin premium-tjänst och slutat att sälja annonser i Ryssland. Draget gör att Spotify förlorar 1,5 miljoner betalande kunder enligt tidningen Variety.

Spotify finns dock kvar i Ryssland fortfarande. Bolaget har sagt att de “inte vill stoppa det globala flödet av information”.

Hur det går ihop med den så kallade fake news-lag som Ryssland nyligen instiftat är oklart.

Läs mer