E-handeln fick som bekant en rejäl skjuts under pandemin och det märktes inte minst hos de lönsamma snabbväxarna Soft Goat, som säljer kashmirplagg, och modemärket By Malina.
Nu blir de två bolagen ett, även om de faktiskt har varit tätt sammanflätade redan sedan tidigare.
“Jag och Malin (Ek Andrén, grundare By Malina reds anm.) är gamla barndomskompisar och redan sedan start har vi suttit tillsammans och delat både lokaler och anställda till viss del”, säger Stephanie Bergström, vd på Soft Goat.
Köpare av de två bolagen är Stella Capital som bildar ett nytt ägarbolag. De tidigare ägarna till Soft Goat och By Malina har sedan återinvesterat pengar i det nya ägarbolaget som Stella Capital är majoritetsägare i.
“Det känns väldigt kul att få in nytt blod och nya synvinklar på hur vi kan jobba framåt", säger Stephanie Bergström.
“Vi är två bolag som kompletterar varandra bra och vi har sett att det finns många synergier som vi kan dra nytta av.”
Fler bolag i portföljen
Stella Capital har tidigare investerat i bland annat Nordic Nest och Jetshop, och planen nu är att lansera de två varumärkena By Malina och Soft Goat på den internationella marknaden.
“Vi är fantastiskt glada att kunna teama upp med en trio väldigt duktiga och drivna entreprenörer bakom Soft Goat och By Malina”, säger Keith Fransson som blir styrelseordförande i det nya ägarbolaget.
“Bolagen har vuxit upp sida vid sida utan externt riskkapital och under lönsamhet. Det ska bli spännande att nu vara delaktig i att ta nästa steg i bolagens utveckling.”
Hur mycket ägarna fick betalt i affären vill de inte gå ut med. Men en uppskattning utifrån bolagets omsättning och resultat, och liknande affärer i segmentet, bör prislappen ha legat på i runda slängar 200 miljoner för båda bolagen.
Soft Goat grundades 2011 av Stephanie Bergström och Erik Magnusson. Förra året omsatte bolaget 74 miljoner och gjorde en vinst på 10,6 miljoner.
By Malina grundades 2010 av Malin Ek Andrén. Bolaget omsatte förra året 65 miljoner och gjorde en vinst på drygt 10 miljoner.