Mängder av bolag och tech-profiler skänker pengar till krigsdrabbade Ukraina.
“Går det att hjälp till på fler sätt?”
Det frågade sig Amanda Mattsson och Lova Svensson, grundare av Period Pack.
Svaret var självklart.
”Överallt ser man att bolag skänker pengar till människor som både flyr och stannar i Ukraina, och det är fantastiskt. Men vi bestämde oss för att skicka mensskydd istället, för det är något som lätt glöms bort, samtidigt som det finns ett otroligt stort behov av det”, säger vd:n Amanda Mattson till Breakit.
Tillsammans driver duon bolaget Period Pack, som förser skolor och bolag med lösningar för att ge elever och anställda gratis mensskydd. Enkelt förklarat erbjuder de behållare med mensskydd som sätts upp på toaletter hos kunderna, som i sin tur kan erbjuda gratis mensskydd till exempelvis anställda.
När duon bestämde sig för att stötta kvinnor i Ukraina var tanken att rikta sig till bolag och få in bidrag på det sättet. Men för att få igång insamlingen, och få personer skicka in ett in ett bidrag till bolaget, så snabbt som möjligt valde de att rikta sig till privatpersoner istället.
”Det har blivit bättre än förväntat.”
Första bilen snart på väg
Sedan fredagen fjärde mars har de samlat ihop omkring 40 000 kronor, som motsvarar mensskydd till 2700 kvinnor under en månad. Den här veckan åker den första bilen från Sverige till den Ukrainska gränsen med produkterna, för att därifrån skeppas vidare in i Ukraina. Nästa vecka ska ytterligare en till bil skickas dit.
”Sverige är ett av världens mest jämställda länder, men ändå är det inte en självklarhet att kvinnor erbjuds mensskydd här. Då kan man tänka sig att det är ännu värre i andra länder, och inte minst krigsdrabbade områden”, säger Mattsson och fortsätter:
”Vi kommer fortsätta med insamlingen och skicka ned produkter så länge det finns ett behov. Förhoppningsvis tar kriget slut snart, men så länge det pågår och det finns kvinnor som behöver de här produkterna så tänker vi hjälpa så mycket vi kan.”
Amanda Mattsson och Lova Svensson drog igång affärsidén som ett UF-projekt på gymnasiet mellan 2017 och 2018. Men det dröjde inte länge innan de registrerade ett aktiebolag för att få verksamheten att flyga.
Försäljningen drog igång för drygt ett år sedan, i januari 2021. Och nyligen kunde duon summera året som gått: omsättningen landade på 6 miljoner kronor. Enligt Mattsson gick bolaget med vinst, men vad det uppgick till vill hon inte berätta.
I år siktar duon på att omsätta ännu mer, men hur mycket vill Mattson inte avslöja. Hittills har bolaget inte tagit in något kapital och enligt vd:n finns inga planer på att göra det den närmsta tiden. Istället har duon finansierat uppstarten med egna medel.
Men det tycks ha blivit en rivstart för duon ändå – i dag finns omkring 3000 av behållarna, som har samma namn som bolaget, uppsatta hos kunder runt om i Sverige, vilka är såväl skolor som olika bolag.
”Vår målgrupp är alla företag och skolor som har toaletter, vilka är exakt alla. Och behovet av mensskydd finns överallt, eftersom det är hälften av befolkningen som har mens.”
En självklarhet
En av de senaste kunderna är Peab, som införskaffar behållare till samtliga av deras kontor.
”För dem ska det bli lika självklart att erbjuda sina anställda gratis mensskydd som det är att erbjuda anställda gratis kaffe.”
”Det här är något som hälften av alla människor behöver men som fortfarande inte går att prata om utan att många tycker att det blir jobbigt eller pinsamt.”
Men utmaningarna är inte långt bort.
Samtidigt som många nya kunder snabbt övertygas om idén, finns det de som inte låter sig övertygas.
“Förvånansvärt nog är det främst kvinnor i åldrarna 50 år eller äldre som jobbar inom skolor som oftast tyck att det inte finns ett behov. Som att det har gått bra för dem själva, och man kan alltid gå till skolsköterskan om man behöver hjälp med mensskydd”.
“Man bli ganska ledsen av att höra sånt, för vi vet att flickor i skolan behöver få lättare tillgång än så till såna här produkter.”
Period Pack är dock inte ensamma på marknaden. En annan aktör inom samma området är Redlocker som gjorde sig kända i Svt:s entreprenörsprogram Draknästet.
Men Period pack räds inte konkurrenterna.
”Vi var ett av de första bolagen som drog igång. Nu har fler dykt upp, och det tycker jag är viktigt. Nu arbetar vi upp marknaden tillsammans, för det måste finnas fler aktörer för att det här ska bli normaliserat. För poängen är att det ska bli en standard och att så många kvinnor som möjligt ska gynnas.”