För ett par år sedan var crowdfunding stekhett och flera bolag som nu vuxit gjorde sina första finansieringsrundor med modellen. Idéen är ganska enkel. Låt vem som helst investera i småbolag, bolagen kan på det viset få finansiering och privatpersoner har en chans att tidigt komma in i mindre bolag.
I Sverige slogs nyligen plattformarna Fundedbyme och Pepins ihop och på det viset hamnade det nya bolaget på börsen.
Nu kommer den brittiska crowdfundingplattformen Crowdcube till Sverige och öppnar upp för scaleup-bolag att få investerare över hela Europa. Bolaget har tidigare hjälpt bland annat neobankerna Revolut och Monzo med att få in finansiering.
Bakgrunden till att Crowdcube nu slår upp portarna i Norden är en ny EU-förordning som klubbades igenom i slutet av förra året som innebär att reglerna för kapitalanskaffning harmoniseras inom EU. Crowdcube är den första plattform som har fått licens för hela unionen och det innebär att de kan göra rundor med hur många deltagare som helst, upp till 13 miljoner euro, motsvarande 140 miljoner kronor.
“Men den största fördelen med crowdfunding som modell är att bolag kan få trogna kunder att bli delägare och på så sätt ambassadörer för bolaget”, säger Mikael Angesjö, Nordenchef på Crowdcube.
Han ser möjligheter för svenska bolag som vill expandera utomlands att göra det genom Crowdcube.
“Om ett bolag vill gå in i ett visst land kan vi rikta kampanjen mot det landet, då får bolaget automatisk ambassadörer och kunder i det landet.”
Kritiserad modell
Crowdfundingmodellen har fått kritik för de stora risker som finns för de privatpersoner som går in. Det är helt enkelt svårt för de att kolla upp bolagen tillräckligt noga.
“Vi har inte samma process som VC-firmor”, säger Mikael Angesjö.
“Vi får in väldigt många ansökningar och det är bara omkring 5 procent som vi till slut släpper igenom. De måste ge oss tillgång till alla finansiella siffror och vi går igenom dem tillsammans.”
Även användarna som vill investera kontrolleras. Alla 1,3 miljoner privatpersoner som kan investera via Crowdcube har gåtts igenom så att de vet vad de ger sig in på.
“Men det är så klart väldigt hög risk”.
Framförallt så riktar sig Crowdcube nu mot fintechbolag och impactbolag.
“Tidigare har gemene man inte kunnat vara med i bolag som Klarna, Izettle eller Spotify, nu hoppas vi att det ska bli möjligt.”