Sök ikon

Spotify rekryterar till kontor i Moskva – vägrar svara på frågor om kriget

Daniel Ek, vd på Spotify. Foto: Press

Allt fler företag väljer att ta ställning för Ukraina genom att på olika sätt införa restriktioner mot Ryssland.

Spotify, som just nu rekryterar till sitt kontor i Moskva, vill däremot inte svara på några frågor.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

EU:s och andra länders sanktioner mot Ryssland växer för varje dag sedan landet inledde sin invasion av Ukraina och startade krig i Europa. Men det är inte bara de politiska sanktionerna som sätter press på Vladimir Putin och Ryssland. Även listan över företag som på olika sätt stänger ned eller bojkottar Ryssland börjar bli lång. 

Men samtidigt som Systembolaget slutar sälja rysk alkohol, Nordic entertainment group plockar bort ryskt innehåll från sina plattformar och jättar som Disney, Shell och Fifa på olika sätt markerar mot landet efter invasionen möter svenska Spotify alla frågor med tystnad.

Sedan i söndags har vi legat på Spotify med frågor om hur de hanterar Rysslands invasion av Ukraina, relaterat till deras verksamhet i landet.

Anledningen är att Spotify så sent som i början av februari i år öppnade ett lokalt så kallat "representationskontor" ("representative office") i Moskva, vilket framgår i ett pressmeddelande från den ryska nyhetsbyrån Tass. Företag som har mer än 500.000 användare i Ryssland måste nämligen etablera ett lokalt kontor i landet enligt en ny lag. 

“Nationens mass media watchdog har redan publicerat en lista över företag som måste öppna representationskontor, och den inkluderar Google, Apple, Meta Platforms, Twitter, TikTok, Telegram och andra”, skriver den statliga nyhetsbyrån bland annat.

Och kontoret i Moskva är inte det enda Spotify har på gång i landet.

En platsannons från Spotify visar också att de just nu söker en poddchef i Moskva, något som historikern Rasmus Fleischer (som har forskat om Spotify och skrivit boken "Den svenska enhörningen: storyn om Spotify") har uppmärksammat i en Twitter-tråd.

“Vi söker en erfaren och passionerad partner som ska leda utvecklingen av vår strategi för ryskspråkiga podcasts, för att vidareutveckla det regionala poddekosystemet”, skriver Spotify i annonsen.

Spotify vill inte kommentera

Spotify vill däremot inte kommentera hur de ser på sin verksamhet eller om de kommer att införa några åtgärder i spåren av kriget i Ukraina. Våra kontakter med Spotifys pressansvariga har hittills resulterat i svaret i varianter av:

“Återkommer om jag får svar till dig".

På direkt fråga om vi ska tolka de undvikande svaren som att Spotify inte vill kommentera svarar talespersonen:

"Det är nog den slutsatsen du får dra, just nu i alla fall."

Efter publicering av den här artikeln meddelar dock Spotify att bolaget öppnade kontor i Ryssland redan 2020. Några fler detaljer, kommentarer eller svar får vi däremot inte.

Desinformation på plattformen

Med ett Moskva-kontor och en pågående jakt efter någon som kan utveckla ryska poddar på Spotifys plattform borde det finnas anledning för Spotify eller vd:n Daniel Ek att plocka bladet från munnen och kommunicera om sina planer.

Om inte annat för att undvika kritiken som Ikea och H&M fick när de under invasionens inledande dagar meddelade att de stängde butikerna i Ukraina, samtidigt som de höll öppet i Ryssland.

Eller för att Spotify själva alldeles nyligen fick massiv kritik för hur de hanterade desinformation om coronapandemin i framför allt Joe Rogans podcast.

Hur Spotify – ett av världens största mediebolag – hanterar eventuell desinformation på sin plattform i Ryssland under ett pågående krig vet vi alltså inte. 

Spotify tog sin tjänst till Ryssland 2020.

Uppdatering: Efter publicering av artikeln har Spotify förtydligat att bolaget haft kontor i Ryssland sedan 2020. Vi har uppdaterat artikeln med denna information. Någon mer information om det nya "representationskontoret" eller svar på våra övriga frågor har Spotify däremot inte gett oss.

Läs mer