Svensk-norska elbolaget Tibber fortsätter sin kraftiga tillväxtresa och rapporterar en tillväxt i intäkterna som vid en första anblick är lite svåra att tro på även efter att vi gnuggat oss i ögonen.
Sen kommer vi ihåg hur bolagets affär faktiskt ser ut – och intäktsrusningen blir genast lite enklare att ta in. Även om tillväxten fortfarande är stor.
Tibber ökade nämligen intäkterna från 320 miljoner kronor under 2020 till hela 2,95 miljarder kronor under 2021. Mycket högre än de 1,5 miljoner kronor som bolaget själva hade förutspått i intäkter för året.
“Om vi kollar historiskt så har vi haft en rekordtillväxt under 2021. Vi gick från 120.000 kunder till över 400.000 kunder och har slagit våra egna prognoser för omsättningen. Det är en kombination av organisk tillväxt och höga elpriser som ligger bakom siffrorna. Men eftersom att vi inte tjänar pengar på el så är ju vår högsta önskan att elpriserna ska gå neråt”, säger medgrundaren och produktchef Daniel Lindén.
En stor förklaring bakom den tillväxten är alltså det höga elpriset. Tibbers modell går ut på att köpa och sälja el till det aktuella timpriset, utan något påslag till sina kunder, vilket gör att de också kan uppmuntra till minskad elanvändning. Istället tar de en månadsavgift på 39 kronor av sina användare.
Med den informationen undrar antagligen vän av ordning hur många användare bolaget har lyckats skaffa under samma period. Och enligt Tibbers egna siffror har antalet användare ökat från 120.000 till 410.000 under 2021, vilket var strax över bolagets egna tillväxtmål.
Växer ni enligt plan nu eller har det höga intresset för elpriset tvingat er till justeringar?
“Vi måste kontinuerligt revidera målen. Vi växer lika starkt nu som under slutet av förra året, vi ligger rätt i tiden med optimering av energianvändningen. Intresset har gått upp stort förra året och fortsätter bara öka. Folk inser att man kan göra något smartare, man vill testa något nytt och är trötta på de gamla bolagens modeller”, säger Daniel Lindén.
Bolaget har även en e-handel där de säljer olika energirelaterade produkter. Exempelvis laddare för elbilar.
Ut på nya marknader
Det kommande året ska Tibber lansera i Nederländerna, vilket enligt Daniel Lindén är fokuset för det kommande året tillsammans med ytterligare produktutveckling. Men han utesluter inte heller att det kan ske expansion till ytterligare länder.
Han önskar också att Europa tar den pågående krisen som ytterligare tecken på att investera i ny förnybar energi.
“Det är en väldigt spännande tid. Vi har ett energisystem i Europa som är beroende av rysk gas och en omställning kommer att vara ett måste. Det kommer inte gå att stänga ner kolkraft i Europa och vara beroende av rysk gas”, säger han och fortsätter:
“Det finns bara ett sätt för Europa att hantera den här frågan och det är att bygga ut mer stabila elnät, bygga mer förnyelsebar energiproduktion och att göra elanvändningen smartare och effektivare. Det är ett måste och det finns ingen bättre tidpunkt att accelerera än nu.”
Några resultatsiffror delar bolaget inte med sig av. Under 2020 gjorde bolaget ett minusresultat på 36,8 miljoner kronor.