Hemelektronikkedjan Kjell & Company redovisar ökande omsättning och rörelsevinst under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.
Omsättningen steg 22,9 procent till 818,8 miljoner kronor (666,1). Exklusive förvärvet av AV-Cables var tillväxten 9 procent.
Mest steg omsättningen online där försäljningen nu står för 32 procent av bolagets intäkter.
Hårda siffror från Kjell & Companys rapport
- Rörelseresultatet blev 85,9 miljoner kronor (71,4), med en rörelsemarginal på 10,5 procent (10,7).
- Resultatet före skatt var 75,2 miljoner kronor (58,1).
- Resultatet efter skatt blev 66,2 miljoner kronor (50,1), en ökning med 32,1 procent mot föregående år.
- Resultat per aktie hamnade på 2,13 kronor (3,40), vilket innebär en minskning med 37,4 procent mot föregående år.
- Ingen utdelning föreslås.
"I en föränderlig värld står vi starka med att erbjuda en prisvinnande omnikanal-köpupplevelse oavsett i vilken kanal kunden väljer att besöka oss", kommenterar vd Andreas Rylander.
Bolaget inledde året med att rulla ut sitt nya koncept Kjell Express i samarbete med Circle K där de nu finns på 292 Circle K-stationer runt om i Sverige.
"Nettoomsättningen inom segment Sverige ökade med 6,9 procent i kvartalet och med 8,3 procent under perioden, jämfört med motsvarande perioder föregående år. Under det fjärde kvartalet ökade vi antalet service points i Sverige från 107 till 110."