Samlandet är något som ligger många människor nära, och när samlarobjektet är lite ovanligt (artificiellt eller ej) och åtråvärt finns dessutom ofta pengar att tjäna. I sneakerskulturen har mängder av människor samlats kring just samlandet, där jättarna Jordan Brand, Nike och Adidas kontrollerar utbudet av limiterade skor i olika samarbeten. Skor som lockar människor att köa hela nätterna och som inte sällan rusar i värde när de har sålt slut.
Som störst är fenomenet i USA, där marknadsplatser som StockX och Goat har dykt upp för att försöka bygga någon form av strukturerad handel kring skorna. Men även i Sverige samlas tiotusentals människor i sneakerskulturen och det är något som Annis Said och Mohammed Saleh har tagit till vara på.
I ett försök att etablera handeln under mer strukturerade former även i Sverige har de nyligen lanserat marknadsplatsen FlipNBid, vilket de själva beskriver som ett Avanza för sneakers.
“Lanseringen har gått jättebra, med mycket positiv feedback och många nya medlemmar. Men folk är också försiktiga och det är ett nytt sätt att sälja och köpa skor på i Sverige. Budgivningen kommer inte helt naturligt så vi kommer att behöva jobba mycket med marknadsföring för att utbilda”, säger Annis Said till Breakit.
“Känns som att jag har tagit fem examen senaste året”
För de två grundarna är äventyret inom sneakers både nytt och bekant. Annis Said har köpt och sålt sneakers i både facebookgrupper och på Blocket i över 10 års tid. Mohammed Saleh driver ett korttidsboende för barn och ungdomar med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) där Annis bland annat har arbetat. Det var där Annis kläckte idén till Mohammed när de arbetade tillsammans. Han är även administratör i Facebook-gruppen Sneakers Sweden med nästan 14.000 medlemmar.
Men satsningen på att bli techentreprenörer har till stor del varit helt outforskad mark för de båda grundarna.
“Jag underskattade nog arbetet, för mig som inte har drivit företag innan så förstår man inte riktigt omfattningen i vad man ger sig in i. Största utmaningen har varit att hålla ut och vara konsekvent i att arbeta sig framåt hela tiden”, säger Annis Said.
Mohammed Saleh fyller i:
“Det känns som att jag har tagit fem examen senaste året. Oavsett om det är IT, juridik eller ekonomi, man får verkligen lära sig allt”.
Med marknadsplatsen hoppas grundarna också lösa problem med att det kan vara svårt att veta ifall skorna man köper är äkta. Bygget av sajten påbörjades först förra året med en lansering i början av februari i år.
Vad är förhoppningarna det kommande året?
“Vi hoppas på att ha etablerat oss i Sverige som marknadsplats. Vi vill ha större trafik än vad Facebook-gruppen har idag och om ett år vill vi också ha gjort en expansion till övriga Norden”, säger Annis Said.
Har ni planer på att ta in kapital?
“Vi har försökt ta in kapital tidigare, men upptäckte hur tidskrävande och dumt det var för oss i det läget. Så vi valde att fokusera på att lansera, börja göra affärer och att sen ta in kapital. I början hade vi en plan att växa helt organiskt, men vi har också nog ställt in oss på att kapital måste in – allt handlar om hur det går med försäljningen i slutändan”, säger Mohammer Saleh.
FlipNBid deltar också i Breakits och Blings initiativ Shift, där entreprenörer får chansen att både gå en bootcamp för att vässa sin affärsidé och att ta sig till en stor pitchfinal där flera tunga investerare sitter redo att gå in med pengar i bolagen som lyckas övertyga om sin affärsidé.
Varför sökte ni till Shift?
“Shift blir väldigt viktigt för oss. Framförallt har vi stora förhoppningar på bootcampen och att få lära oss mer av alla mentorer där”, säger Mohammed Saleh.
FlipNBids egna intäkter får de genom att ta en avgift på varje transaktion genom plattformen.