Sök ikon

Blanche Stories fyller år – och kassan med 10 miljoner

Beatrice von Schwerin, Lisa Leuhusen, Blanche Stories. Foto: Pressbild

Erotikappen laddar kassan för att gasa.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det började med att Beatrice von Schwerin inte kunde hitta erotiskt material för kvinnor. När hon kom tillbaka till Sverige från att ha jobbat inom film i USA fick hon med sig Lisa Leuhusen och Catja Löfgren och tillsammans grundade de Blanche Media som ligger bakom appen Blanche Stories som drog igång för ganska exakt ett år sedan. 

I korthet kan den beskrivas som ett Storytel med erotiskt material riktat mot kvinnor. Användarna betalar en månadsavgift och får då tillgång till ljudbiblioteket som har fokus på kvinnlig njutning, med allt från romantiska berättelser, guider och erotiska noveller. 

Nu fyller bolaget kassan med 10 färska miljoner i en nyemission och ska gasa marknadsföringen.

"Det här är den största rundan vi gör hitintills och är ett bevis på att vi lyckas uppnå de mål vi sätter upp”, säger Beatrice von Schwerin, som är vd på Blanche Stories, i ett pressmeddelande.

“Nu satsar vi stenhårt och ska se till att fler får upp ögonen för erotik och romantik."

Laddats ner i 100-tal länder

Kapitalet som kommer in ska användas till marknadsföring men också till att knyta starka profiler till sig. Redan nu har de lyckats fånga Linus Wahlgren, som har läst in litteraturhistoriens hetaste och mest romantiska ögonblick. 

“Våra klassiska verk kommer att släppas löpande under året och är en del av allt spännande som vi kommer att producera under året", säger Lisa Leuhusen, som är marknadschef på bolaget.

Titlarna det handlar om är Bram Stokers Dracula, Leo Tolstojs Anna Karenina, Nord och Syd av Elizabeth Gaskel och Lysande utsikter av Charles Dickens

Kapitalet kommer enligt bolaget från både nya och gamla investerare. 

Perioden för bolagets senaste, och första bokslut, slutar i juni 2021. Då hade bolaget knappt kommit igång med försäljningen och omsättningen landade på bara 15.000 kronor med en förlust på 1,7 miljoner.

Bolaget uppger nu att de har laddats ner i ett 100-tal länder och sedan i juni har återkommande intäkter från prenumeranter.

Läs mer