Sök ikon

Eniro vänder till förlust – tyngs av engångsposter

Robert Puskaric, vd Eniro. Foto: TT

Sålde för lika mycket i år som förra året.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

Sökbolaget Eniro redovisar oförändrad omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet tyngdes av en stor engångspost och visar förlust mot föregående periods vinst. Styrelsen föreslår ingen utdelning (0).
 

Hårda siffror från Eniros rapport

  • Omsättningen uppgick till 212 miljoner kronor (212).
  • Ebitda-resultat blev 29 miljoner kronor (44), med en ebitda-marginal på 13,7 procent (20,8). Utfallet var i nivå med förväntningarna, uppger vd Robert Puskaric i rapporten.
  • Rörelseresultatet blev -107 miljoner kronor (14). Resultatet är belastat med en nedskrivning av goodwill på cirka -104 miljoner kronor. Nedskrivningen är inte kassaflödespåverkande.
  • Resultatet efter skatt blev -113 miljoner kronor (35).
  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 43 miljoner kronor (42).


"Mest stolt är jag över att vi för första gången på många år kan presentera ett kvartal där försäljningen ligger i linje med motsvarande period året innan. Vi har haft en försäljningsutveckling som är i linje med föregående år för samtliga våra affärsenheter och samtliga länder har utvecklats bra, vilket jag ser som att det fokus vi haft på stabilitet nu ger resultat", kommenterar Robert Puskaric.

Under 2022 tänker Eniro lansera ett antal nya tjänster för att utveckla och förstärka sin position. Detta kommer att ske dels genom egen utveckling och dels genom samarbete med aktörer som delar Eniros inriktning och målgrupp, enligt Robert Puskaric.

”För affärsområdet Marketing Partner handlar det om att öka antalet kunder och för affärsområdet Dynava ligger fokus främst på att växa den svenska marknaden”, säger Eniro-chefen.

Läs mer