Sök ikon

Ash Pournouris Shewy fyller kassan

Ash Pournouri, Kelly Gale, Caroline Meschke, Jonas Fagerström och Jesper Broström.

Plockar in 6 miljoner för att öka takten.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det är bland annat techprofilen Ash Pournouri och serieentreprenören Jesper Boström som tillsammans med fotomodellen Kelly Gale som ligger bakom tuggummisatsningen Shewy.

Idéen är att erbjuda en prenumerationstjänst för tuggummi som har berikats med vitaminer. Tuggummit ska boosta energi, immunförsvar och träning enligt bolaget.

Nu fyller bolaget på kassan med 6 miljoner. Det nya kapitalet ska användas till att skala verksamheten både i Sverige och i Mellanöstern (där man tagit hjälp av den tidigare fotbollsprofilen Christian "Chippen" Wilhelmson) och i Kina.

Bolaget skriver i ett pressmeddelande att rundan blev övertecknad och att de redan fått ett bud på hela bolaget från ett börsnoterat functional food-bolag.

Vilka som går in med pengar framgår inte men enligt Shewy handlar det om en "mycket kvalificerad investerargrupp av änglar som bland annat har sin bakgrund i större health tech fonder, skönhetsindustrin, e-commerce och från Meta."

“Vi har väldigt intressanta internationella samarbeten och redan etablerade, starka partners för snabb tillväxt i både Mellanöstern och Kina samt under förhandling i DACH området, alla med stor potential,” säger vd Caroline Meschke.

Hon fortsätter:

"Tajmingen är väldigt tilltalande i Mellanöstern där Shewy lanserar tillsammans med Christian Wilhelmsson. Prenumerationstjänster och
e-commerce ökar kraftigt i alla åldersgrupper sedan pandemin och så mycket som 80 procent av unga araber gör frekvent sina inköp online."

De senast kända finansiella siffror som finns tillgängliga för Shewy kommer från 2020. Då omsatte bolaget 50.000 kronor och gjorde en förlust på 652.000 kronor.

Läs mer