Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski berättade förra veckan om sina personliga upplevelser av att handskas med Arbetsförmedlingen – med fokus på när han försökte erbjuda jobb till människor som inte kunde svenska när flyktingkrisen pågick som mest.
I podden Mot alla odds med Deqa Abukar riktade han sin kritik mot den svenska myndigheten. Och han skrädde inte orden.
”Jag kan inte gå till Arbetsförmedlingen och berätta att jag är en arbetsplats som inte har svenska som krav. Och det är där man ska få jobb”, sa han då.
Nu svarar myndigheten på kritiken. Genom att påpeka att Platsbanken, vilket alltså är myndighetens platsannonstjänst, helt enkelt primärt riktar sig mot personer som kan svenska. Men också att man kan ange i annonstexten om svenska inte är ett krav.
“Platsbanken är öppen för alla och det är en viktig kanal för att leva upp till Arbetsförmedlingens digitala strategi. Den är dock i första hand en självservicetjänst för arbetssökande som står närmare arbetsmarknaden – det vill säga som inte är i behov av rustande insatser”, skriver presschefen Hans Larsson till Breakit och fortsätter:
“All kommunikation i Platsbanken sker för övrigt på svenska. För personer som ännu inte behärskar svenska finns det andra sätt att få stöd av Arbetsförmedlingen som till exempel via ”Ny i Sverige” och ”Etableringsjobb”. För arbetsgivare som vill attrahera arbetssökanden som inte talar svenska finns förstås möjligheten att ange i annonstexten att svenska inte är ett krav och/eller att ange att till exempel engelska är företagets koncernspråk eller det språk som används dagligen. Annonsen kan skrivas på svenska eller på engelska om man så önskar.”
I mejlet till Breakit lyfter Hans Larsson också fram att de kontinuerligt för dialoger med användare för att göra sajten bättre.
“Vi vill naturligtvis att Platsbanken ska vara så bra och användarvänlig som möjligt, och genomför därför löpande dialoger, undersökningar och användartester med arbetsgivare och användare“ skriver han.
Sebastian Siemiatkowski har tidigare även beklagat sig över att Arbetsförmedlingens satsat 100 miljoner kronor på en sajt som inte fungerade för ett antal år sedan. Något han menade kunde ha byggs betydligt billigare.