Sök ikon

Schibsted flexar med musklerna i poddkriget – köper över Jocke & Jonna

Jocke & Jonna och humortrion JLC

Podme försöker vända på affärslogiken med betalväggar istället för annonser för poddar.

Men Schibsteds finanser i ryggen har bolaget nu värvat nya dragplåster i form av Jocke & Jonna och humortrion JLC.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Podme grundades 2017 av Johan Strömberg när han såg en lucka på poddmarknaden. Affärsidén är kortfattat att för en fast avgift erbjuda reklamfria poddar som inte går att hitta på andra plattformar. 

Med åren har den norska mediajätten Schibsted blivit största ägare med över 90 procent av aktierna. Det norska bolagets trafik (Aftonbladet, VG, Svd och så vidare) och djupa finansiella fickor kommer väl till pass nu när poddplattformar tävlar om att knyta till sig de största namnen. 

Det senaste från denna silly season är att media- och influencerprofilerna Jocke & Jonna med podden “Sanningen måste fram” går över till Podme på exklusiv basis. Det gör även “Mellan Himmel och Jord”, en av Sveriges mest populära poddar. Den görs av humortrion JLC vilken utgörs av Lucas Simonsson, Carl Déman och Jonas Fagerström

“Det känns jätteroligt, att vi fortsätter den här resan. Och att vi dessutom breddar oss mot nya målgrupper”, säger Johan Strömberg, Podme:s grundare, delägare och vd, till Breakit.

Stora övergångssummor

När Breakit gjorde en stor poddkartläggning i slutet av förra året uppgav en källa att Podme erbjudit populära poddare runt 4 miljoner per år för att signa upp sig för två år för plattformen. Det handlade om stora namn inom sin nisch, men i ett bredare perspektiv inte alls lika kända som de profiler som nu ansluter till Podme:s stall. Värvningen torde ha kostat många, många miljoner. 

“Det är två riktigt stora affärer vi pratar om”, säger Johan Strömberg som inte vill nämna hur mycket Podme var tvunget att lägga upp på bordet för att få över de aktuella poddarna till plattformen.  

“Det är helt klart så att kontraktssummorna i branschen ökar. Det är många som vill komma åt de här profilerna och de största poddarna, det finns ett stort värde i att göra det. Så har det varit på andra marknader och i andra branscher, och nu har det kommit hit”,  fortsätter han. 

Den mest (ö)kända värvningen på poddmarknaden är givetvis Spotifys av Joe Rogan som gick loss på nästan 1 miljard kronor.

Ur ett svenskt perspektiv kan nämnas att komikern Mia Skäringers poddar numera bara går att hitta bakom Podme:s betalväggar och i förra veckan blev det känt att Alexander Pärleros Framgångspodden flyttar till Acast. En skillnad i sistnämnda exemplet är att det avtalet inte går ut på att låsa in den aktuella podden på en viss lyssningsplattform, utan snarare handlar om att podden byter annonssäljorganisation – från Bauer Medias Podplay till Acast. 

Jocke & Jonna släpper sitt första premiumavsnitt på Podme den 15 februari. “Mellan himmel och jord” har premiär på plattformen senare under våren. Dessa poddar kommer då försvinna från andra lyssningsplattformar, exempelvis Spotify och Podcaster (den som finns i Apple-telefoner).

Läs mer