Evolution är ett av Stockholmsbörsen allra största bolag, och det gäller trots att aktien backat med cirka 15 procent sedan årsskiftet. Bolaget, som säljer olika spel och system till nätkasinon, har över 100.000 ägare, varav många mycket engagerade i verksamheten och de höll sannolikt andan när delårsrapporten kablades ut på onsdagsmorgonen.
Den visade att bolagets intäkter växte med 69 procent och uppgick till 300 miljoner euro, motsvarande lite mer än 3 miljarder kronor, under det fjärde kvartalet. Analytikerna trodde inför rapporten i snitt att intäkterna skulle uppgå till 298 miljoner euro, enligt finansinformationsföretaget Infront.
“Den starka globala efterfrågan på onlinekasino fortsatte under fjärde kvartalet, och vår utökade studiokapacitet är redo att hålla jämna steg. Vi avslutade 2021 med över 1000 livebord – en ökning med över 300 bord under året, vilket är den största ökningen under ett enskilt år”, skriver bolagets vd Martin Carlesund i rapporten.
Evolutions rörelseresultat före av- och nedskrivningar landade på 207 miljoner euro, en ökning från 96 motsvarande period 2020 och i linje med proffsens förväntningar.
Marginalen uppgick till strax under 69 procent, både i det fjärde kvartalet och under hela 2021. Bolagets plan för 2022 omfattar “substantiella investeringar” i bland annat studioanläggningar, men marginalen under året väntas ändå uppgå till 69–71 procent.
Rapport efter turbulens
Rapporten landade i knäet på aktiemarknaden, inklusive den stora fanskaran, efter en riktigt stormig period och under den pågående (?) techfrossan.
Rubrikerna har handlat om blankarrapporter, intäkter från ur amerikansk synvikel tveksamma geografiska marknader, anmälan till USA-myndigheter, avtal med olicensierade kunder och parallellt har aktien alltså tappat många procent.
Martin Carlesund tar upp saken i rapportens vd-ord:
“Mot slutet av kvartalet publicerades en tvivelaktig, anonym och falsifierad rapport med det uppenbara syftet att skada Evolution. Vi har över 15 års erfarenhet av att driva verksamhet i reglerade miljöer och känner oss bekväma med och säkra i vårt arbetssätt, vår affärsmodell och vår ständiga strävan efter att förbättras på alla områden. Evolution är en innehållsleverantör som endast levererar till licensierade kunder”, säger han med löfte om att fortsätta förbättra bolagets granskningar av kunderna.
Kring klockan 10 på onsdagen, alltså efter en timmes handel, hade aktien i Evolution fallit med 8 procent.