Sök ikon

Siffror avslöjar: Så mycket tar influencers för annonser – och nu dominerar microinfluencers

Foto: Istockphoto.com / TT

Stor rapport har analyserat 500 miljoner konton i sociala medier och avslöjar vilka plattformar som egentligen används. Och vilka influencers som är populärast.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Många bäckar små blir en stor å – av marknadsföring. Ungefär så verkar marknaden för influencers ha utvecklats under de senaste åren. För när det Meltwater-ägda influencerbolaget Klear har analyserat över 500 miljoner konton på sociala medier så är bilden tydlig – microinfluencers dominerar. 

Hela 91 procent av allt engagemang på sponsrade inlägg skedde på innehåll som skapats av influencers med (oftast) 5.000-30.000 följare. Samma siffra under 2020 låg på 89 procent.

Som orsak bakom den växande trenden lyfter rapporten fram högt engagemang för storleken, vilket oftast ger bäst return of investment för varumärkena som använder sig av influencers i sin marknadsföring.

Men det är inte den enda intressanta datapunkten från Klears rapport, där de har analyserat hela den globala influencermarknaden.

Tiktok springer förbi Youtube

Absolut störst på influencermarknaden är Instagram, vilket kanske inte är så oväntat. 94 procent av alla kampanjer som analyserades använde den plattformen. Men undersökningen visar också att Facebook fanns med i 43 procent av kampanjerna, vilket innebär att de fortfarande används flitigare än snabbväxaren Tiktok som fanns med i 13 procent av de över 1800 kampanjer som undersökningen kollat på. Videojätten Youtube fanns bara med i 10 procent av kampanjerna och blev under året omsprungna av just Tiktok.

Totalt ökade antalet sponsrade inlägg på Instagram, som alltså fortsatt dominerar bland influencernas sociala medier, med hela 26 procent mellan 2020 och 2021. Från 3.014.687 till 3.798.505 inlägg.

Även antalet sponsrade stories ökade ordentligt, enligt studien.

Så mycker tjänar influencers

För den som är nyfiken vad man får betala för en microinfluencer så hänvisar Klear till sin egna AI-lösning Pricebox som de använder för att lista ut snittpriserna inom olika kategorier och influencers. 

Hur exakt deras AI-verktyg faktiskt är låter vi vara osagt, men en sökning i den visar att exempelvis Bianca Ingrosso borde ta 128.000 kronor för ett inlägg och 210.000 för en video. En story är däremot betydligt billigare, “bara” 45.000 kronor.

Exempelvis nämner de att influencers med runt 9.000 följare, 684 interaktioner per inlägg i snitt och en true reach på 4.000 inom kategorin mat skulle kunna ta 354 dollar per vanligt inlägg, eller drygt 3000 kronor.

För att avsluta med något av en bubblare som rapporten lyfter fram är ekonomiråd på Tiktok, där taggen #stocktok har samlat ihop hela 1,8 miljarder visningar i appen. Mer än bara dans alltså, även om aktietips i sociala medier från olika konton inte har det bästa av rykten.

Läs mer