Revolutionrace, vars fritids- och vandringskläder säljs direkt till konsumenten via e-handelskanalen, redovisar en omsättning på 392 miljoner kronor för det andra kvartalet (oktober-december) i bolagets brutna räkenskapsår.
Omsättningssiffran motsvarar en tillväxt på 58 procent, vilket kan ställas mot att ökningstakten i de två föregående kvartalen har legat på 95 respektive 152 procent.
Den höga tillväxten åstadkoms trots att det fanns utmaningar under perioden, framför allt på logistiksidan. Utmaningarna väntas fortsätta men hittills har bolaget klarat av att parera.
“Är det något jag är stolt över som vd är det hur vår organisation tacklar, och anpassar sig efter rådande omständigheter. /…/ Genom hög försäljning och god generell kostnadskontroll har vi trots dessa utmaningar förbättrat både rörelseresultatet, och marginalen i kvartalet”, säger Revolutionsrace vd och medgrundare Pernilla Nyrensten i rapporten.
Rörelseresultatet landade på 118 miljoner, vilket kan ställas mot 67 miljoner motsvarande period i fjol. Marginalen blev 28,9 procent, upp från 26,6 procent.
Skor satte avtryck
Revolutionrace är mest känt för bolagets färgglada sport- och fritidskläder, däribland jackor och byxor. Men under de senaste månader har bolaget även börjat sälja hikingskor.
“Under kvartalet har vi haft det stora nöjet att introducera en helt ny produktkategori – skor, vilket blev en omedelbar succé när den första leveransen sålde slut inom två dygn”, heter det i rapporten.
Aktien i Revolutionsrace, eller RVRC som bolaget faktiskt heter på Stockholmsbörsen, har klarat sig ganska bra under de senaste månadernas börsturbulens. Aktien noterades förra sommaren och priset låg på 75 kronor per styck. I slutet av förra året steg den till 95-100 kronor och där har den legat och guppat sedan dess. Börsvärdet uppgår till omkring 10,7 miljarder kronor.