Sök ikon

Acamp växlar upp – plockar in 25 miljoner

Öjje Holt, medgrundare Acamp. Foto: Press
Öjje Holt, medgrundare Acamp, artisterna Agnes Carlsson, Salem Al Fakir, Vincent Pontare Foto: Press/TT Bild/Montage

Acamp vill samla mark från privatpersoner och företag, så att camparna lättare kan hitta platser att stå på och upplevelser att boka. Nu fyller de kassan för att rulla ut i Norden.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den okända Acast-grundaren, det är så vi brukar titulera bolagets tidiga kommersiella chef Öjje Holt som idag vill göra livet enklare för campare. Tillsammans med sin medgrundare Paul Berggren drog han nämligen igång den nya startupen Acamp under 2020 – med syftet att koppla samman campare med privata markägare och företag som har mark att hyra ut och upplevelser att dela med sig av.

”Det är kul att åka omkring men svårt att söka efter platser och aktiviteter, problem med att boka och betala, det är krångligt”, berättade han om sina egna campingäventyr då.

Med på resan i starten fanns kändisnamn som Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Agnes Carlsson, som alla hade satsat pengar på idén. 

Nu ska Acamp gasa på med en större nyemission på 25 miljoner kronor som leds av riskkapitalbolaget Spintop ventures. Där pengarna bland annat ska användas för att ta bolaget ut i Norden.

”Vi är verkligen imponerade över hur teamet bakom Acamp har byggt en snabbväxande plattform med ett aktivt community. Lägg till grundarnas dokumenterade erfarenhet av att skala små startups till globala företag så ser vi hur Acamp kan komma att bli en gamechanger i hela campingindustrin”, säger Isabel Nilson på Spintop Ventures.

Vill ut i Norden

Campingbolaget har också tagit in LRF Ventures som en strategisk investerare, vilket bland annat skulle kunna innebära en enklare väg in till förbundets 130.000 medlemmar som kan sitta på outnyttjad mark att hyra ut.

”Med LRF Ventures nätverk och kunskap inom skogs- och jordbruk blir de en helt perfekt partner för oss då vi nu expanderar till hela Norden och etablerar en stark närvaro där”, säger Öjje Holt.

Jag ska erkänna att jag blev lite besviken när jag surfade in på Acamps sajt. Värmland och Dalsland, mina kära hemtrakter, verkar än så länge vara något av en vit fläck på deras campingkarta.

Men Öjje Holt hade svar på tal när jag ringde upp för att personligen ställa honom mot väggen.

“Vi startade 2020 och har valt att testa vår produkt för att få ett proof of concept. Vi valde helt enkelt ut 50 stycken ställplatser, baserat på lite olika kriterier, för att få datan vi behövde. Nu har vi ett 100-tal intresserade i kö redan, men det är väldigt lätt att bränna ett varumärke om man pumpar ut hundratals locations och något inte är bra”, säger han och fortsätter:

“Nu vet vi vad vi ska göra var, när och hur. Vi vet vad camparna och värdarna vill ha och efterfrågar. Första batchen med värdar är så viktigt för att det ska bli en schysst upplevelse och kunna flyga. Nu är vi redo att trycka på knappen och skala upp.“

"Det får inte bli fort och fel"

Öjje Holt lyfter fram att det idag finns 110.000 till 115.000 registrerade husbilar i Sverige, på bara 30.000 till 40.000 ställplatser. Nu vill de “växa smart”, som han själv beskriver det för att ta en ledande position i Sverige för att parallellt med detta expandera in i våra nordiska grannländer.

“Vi ska växa och skala upp, men med intelligens. Det får inte bli fort och fel, utan ganska fort och rätt. Sen är det också produkt, produkt, produkt som gäller. I hög grad produkten som avgör vinnaren. Tillsammans med rätt utbud på rätt ställe, då kommer camparna.” 

Utöver att hyra ut mark ska de ansluta värdarna alltså även kunna använda Acamps plattform för att erbjuda olika typer av aktiviteter och upplevelser. Under 2020 hade bolaget ännu inga intäkter och visade upp ett litet minusresultat på 1,8 miljoner kronor.

Läs mer