Hur kan man som SaaS-bolag växa smart med kapital? Det var temat för ett webinar som Nordea nyligen anordnade ihop med Breakit.
På plats fanns Oskar Kihlmark, som är ansvarig för Nordeas affärsområde Startup & Growth, där man agerar som en slags ”bank i banken”, skräddarsytt för snabbväxande och innovativa techbolag, Peter Dahlgren på vc-fonden Confidus, Rebecca Löthman Rydå på Industrifonden, samt heta SaaS-bolagen Scrive och EvluteIQ, som båda växt snabbt globalt.
Tre framgångsnycklar framträdde tydligt:
1. Satsa tidigt på tillväxt
Viktor Wrede, vd för Scrive, berättade att de valt att ta in kapital (bland annat lån från Nordea och riskkapital) tidigt i sin resa:
”När man växer ett SaaS-bolag lever intäktsflödena ganska länge eftersom de är återkommande. Att ha kapital tidigt blir därför ofta en bra och effektiv tillväxtfaktor”, sa han.
Rebecca Löthman Rydå på Industrifonden berättade att de främst letar efter bolag med stark tillväxt, även om det skiljer sig lite åt beroende på vilken fas som bolaget befinner sig i.
”Vi tittar alltid på att du har en hållbar affär i grunden, att din bruttomarginal är sund, att affären skalar. Men det är helt okej att du har långa perioder av att inte vara lönsam, så länge du växer”, sa hon och la till:
”I ett tidigt skede handlar det jättemycket om team, timing och potentialen. När vi kommer upp i A-rundorna är det mycket viktigare med KPIer som Net Revenue Retention.”
Även Oskars team inom Nordea tittar på liknande faktorer:
”Vissa av de kunder vi ställer ut lån till har fortfarande en negativ EBITDA, kanske ytterligare i ett år. Men vill vi se att det finns en HÅLLBAR verksamhet i botten, att de kan dra åt skosnörena lite om det skulle behövas, och vända till lönsamhet inom ett par månader eller något år”, sa han.
2. Tänk riskkapital och lån – en mix av finansiering
Även EvoluteIQ har satsat på en mix av finansiering, berättade deras CEO Sameet Gupte. Han lyfte fram vikten av en bra balans mellan olika former av kapital - och att hitta rätt investerare:
”Vi vill inte bara ta in kapital, utan ”thinking capital”. Finansiärer som inte bara lägger pengar på bordet, utan som också tänker ihop med oss för företagets bästa. Nordea kom in när vi behövde ta nästa steg mot tillväxt, och vi kände att de tänkte på samma sätt som oss. Vi vill ha en balans av lån och riskkapital. Om du tar in en investerare, så se till att ni tänker lika och vill samma sak, känn dig inte pressad att göra något som du inte tror på bara för att få in kapital. Jag tror många SaaS-bolag gör det misstaget", sa han.
Peter Dahlgren, på Confidus, som investerat i EvoluteIQ, lyfte också en mix av riskapital och lån är bra:
”Nordea kan stötta oss med kompetens, kunskap och kapital, det är fantastiskt, och de hjälper dessutom Sameet i sin säljroll. När han arbetar med de riktigt stora företagen som ska förstå varför de ska lägga sin framtid i händerna på ett litet startup, då är det mycket viktigt att vara backad även av Nordea”, sa han.
3. Säkra betalflöden tidigt på nya marknaden
Det finns flera faktorer som är viktiga att ha på plats för att lyckas med sin expansionsresa, påpekade Oskar:
”Våra valutaexperter kan se till att man hanterar rätt lokal valuta för att öka konverteringsgraden. Vi har även avancerade cash management-lösningar för att du ska kunna jobba i hela världen med dina betalflöden."
Faktorerna för kapital
Nordea samarbetar mycket med riskkapitalet på marknaden och har ett starkt globalt nätverk.
”Vi hjälper till att introducera dig till potentiella samarbetspartners och investerare, helt utan avgifter”, sa Oskar.
Ta kontakt
Oskar avslutade med att uppmuntra snabbväxande SaaS-bolag att ta kontakt:
”Oavsett om det är aktuellt med kreditfinanisering eller att ni ser att vi kan tillföra något i expansionsresan, så står vi på Nordea med öppen famn och tar gärna en dialog med er."