Den amerikanska unicorn-startupen Deed lanserade bara något år innan pandemin, men deras vision om att låta företag anställa och ha sina anställda var som helst i världen passade som handen i handsken med den vardag som många senare tvingades vänja sig vid.
Nu ska bolaget satsa stort i Sverige, med nyrekryterade Sverigechefen Daniel Eisenberg, som ska få de svenska bolagen att hoppa på det globala tåget, och med planer på att anställa ett team på 50 personer. Tjänsten går ut på att göra det enklare för företag att sköta löneutbetalningar och följa lokala regler för rekryteringar i olika länder.
“Man ska inte behöva tänka på allt krångel kring skatter och regler längre bara för att det är ett annat land du rekryterar i. Du ska få en lika bra upplevelse som om du skulle anställa någon i ditt eget land”, säger bolagets vd Alex Bouaziz.
Trenden att leta efter talanger utomlands har varit växande under några år. Framförallt eftersom att tekniken har gjort det enklare att arbeta utan ett fysiskt kontor att samla alla anställda på, men även för att konkurrensen om talanger i bland annat Stockholm har blivit allt hårdare.
Att rekrytera utvecklare i Ukraina eller Vietnam är inget ovanligt längre.
Vad tror du kommer hända på det här området framöver?
“Personligen tror jag att företag kommer att behöva mäta vad som produceras snarare än tiden som klockas in. Företag kommer jobba internationellt där de kommer få välja vilket arbetssätt de föredrar väljer sedan en modell efter det. Sen kommer det växa fram infrastruktur som kopplar ihop alla delar för att arbetet ska fungera oavsett hur man vill arbeta.”
När Deel i oktober förra året tog in 425 miljoner dollar i nytt kapital värderades bolaget till hela 5,5 miljarder dollar (motsvarande drygt 50 miljarder kronor). Bland kunderna finns bolag som Coinbase och Shopify. I dag har bolaget omkring 700 anställda och siktar alltså på att bygga upp ett relativt stort team även i Sverige.