Sök ikon

Musselfeed ska göra mjöl av musslor – svenska foodtech-bolaget tar in kapital och växlar upp

Jessica Vacklid, vd på Musselfeed. Foto: Privat/Press

Musselfeed vill ta vara på musselkött som annars hade slängts – och skapa nya produkter för flera affärsområden. Nu plockar bolaget in nya miljoner och växlar upp produktionen.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Musselfeed, som har utvecklat en metod för att förädla musselkött till ett näringsrikt mjöl och pulver utan tillsatser, grundades 2013. Bolaget använder sig av svinn och tar hand om de musslor som annars slängs inom musselindustrin.  

Fram till förra året fokuserade bolaget på att utveckla produkten och i början av 2021 togs klivet till den kommersiella marknaden. I slutet av samma år var deras första såddrunda i hamn och det nyvunna kapitalet trillade in på kontot, som uppgick till sju miljoner kronor. 

Nu har pengarna satts i arbete och planen är tydlig: teamet ska växa, fabriken ska byggas ut och tillverkningen växlas upp. 

”Det har varit en pilotanläggning där vi har fått hyra in delar av vår produktionslinje. Med de här pengarna kan vi etablera en fast produktionslinje och producera mycket större volymer”, säger Jessica Vacklid, vd på bolaget. 

Av det nyvunna kapitalet är omkring 5,5 miljoner kronor riskkapital från privata investerare, däribland First Gate Invest samt en rad investerare som var tidigare på bollen med investeringar i flera bolag Breakit bevakar: Budbee, SaveLend och Ljusgårda. Enligt Jessica Vacklid, klev närmare 25 nya delägare in i rundan, däribland Kimo Björnsson som är grundade mat.se, Gustaf Oscarsson som investerat i Ljusgårda, och Simon Strindberg som investerat i och är verksam i Budbee.

”Det känns helt fantastiskt att få med så många personer som tidigare har gjort en entreprenörsresa med företag som blivit framgångsrika”, Jessica Vacklid. 

1,5 miljoner kronor av kapitalet Musselfeed nu tar in är lån från Almi Företagspartner. 

Ingen oro för konkurrenter

Sedan förra året har bolaget riktat in sig på två affärsområden: foder för bland annat husdjur och höns, samt livsmedel, där pulvret används som smaksättare. Nu siktar bolaget på att ta sig an ytterligare två segment under året. 

Konkurrenter är ännu inget som har seglat upp på bolagets radar.

“Än så finns det inga konkurrenter som oroar oss. Vår grundare Odd Lindahl har knäckt koden i det här området. Det är en väldigt innovativ produkt”, säger Jessica Vacklid. 

Vacklid är återhållsamma med hur mycket bolaget omsatte under 2021 samt vad resultatet landade på. 

“Vi har inte haft någon försäljning innan 2021, så förra året blir ett rekordår bara på grund av det. Under året sålde vi ut allt vi hade på lagret och fått en bra start på marknaden”, säger Jessica Vacklid.

Läs mer