Modevarumärket By Malina har satsat på festande som sin nisch. Ett val som kan tyckas lämpa sig dåligt under en tid där världen mer eller mindre stängt ner allt som har med nöjesliv och sociala tillställningar att göra.
Men pandemin till trots så ser By Malina ut att växa på bra. Intäkterna ökade nämligen från 46 till 65 miljoner kronor under fjolåret. Samtidigt som vinsten landade på dryga 10 miljoner.
Grundaren och vd:n Malin Ek Andrén lyfter fram att bolaget testade flera nya metoder för att nå sina kunder, samtidigt som de ville hålla kvar den festfyllda garderoben som kärnan i bolaget.
’’Vi har fått ställa om och fokusera mer på direct to consumer, inte bara tänkt om vad gäller våra egna kanaler och hemsida. Vi har gjort det enklare för kunderna att handla direkt hos oss, till exempel har vi gjort det tydligare online hur produkterna sitter och hur du kan kombinera dem och alla dess detaljer”, säger hon och fortsätter:
“Vi har även aktivt arbetat med live-shopping, där vi har kommit närmare kunderna, lyssnat in vad de vill se och kunnat använda det som en kanal för att lära känna oss och våra produkter bättre.”
Bolaget ökade sin marknadsföringsbudget och säger att de experimenterade mycket kring bild- och filmmaterial, satsade på digitala modevisningar och nya trender. Men man har också satsat en del på ett breddat sortiment med bland annat badkläder och ytterplagg.
Hur jobbar ni med hållbarhet?
"Vi arbetar kontinuerligt med att byta ut de material vi tillverkar våra kläder i genom vårt program "Better Choice". Det byter att all vår denim numera är producerad hos en noga utvald leverantör i Italien, där allt tillverkas i ekologiskt bomull. En stor del av de produkter vi lanserar i vår är tillverkade i BCI-Cotton (The Better Cotton Initiative) och stora delar av vårt Viskos program tillverkas numera i EcoVero", säger Malin Ek Andrén.
By Malina grundades 2010 av Malin Ek Andrén och har sedan starten inte tagit in några pengar från externa investerare. Försäljningen under 2021 bestod till hälften av försäljning direkt till konsumenten via den egna e-handeln och till hälften av wholesale.
Under 2020 omsatte By Malina 45 miljoner kronor med ett resultat på 0,6 miljoner.