Sök ikon

Pärleros gav Acast en kalldusch – “Risk för stor annonsflykt”

Föreläsaren Katarina Gospic, Acast vd Ross Adams och poddaren Alexander Pärleros. Foto: TT/Press/Montage

Alexander Pärleros kan vinna lyssnare – men förlora annonsörer, spår Breakits Stefan Lundell.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Stjärnpoddaren Alexander Pärleros har hamnat i rejält i blåsväder efter att han publicerat en intervju med föreläsaren Katarina Gospic där de båda kraftfullt ifrågasatte Sveriges vaccin-strategi.

Podden kom ut på onsdagen – två dagar efter att podd-plattformen Acast berättat att de inleder ett kommersiellt samarbete med Alexander Pärleros.

I Breakit podcast (lyssna på avsnittet här) konstaterar Stefan Lundell att Pärleros vaccin-intervju är en kalldusch för Acast:

“Det här riskerar att drabba både Acast och Pärleros kommersiellt. Han kommer säkert få fler lyssnare men annonsörerna drar säkert öronen åt sig. Det är risk för annonsflykt”, säger Stefan Lundell i podden.

Och mycket talar för att Stefan Lundell får rätt i sin spaning: redan på torsdagseftermiddagen kom beskedet från Acast att man valt att ta bort all reklam från senaste avsnittet av Alexander Pärleros Framgångspodden.

Utspelet från Alexander Pärleros kommer bara dagar efter att den amerikanska poddaren Joe Rogan skapat stora problem för Spotify som äger rättigheterna till poddarens material. Joe Rogan anklagas för att ha spritt desinformation i covid-frågan och Spotify har efter det agerat. Spotify ska tillhandahålla vetenskapligt förankrad information om covid-19 på sin plattform och poddar som tar upp coronaviruset och vaccinet ska märkas ut. Lyssnare till dessa poddar ska kunna få mer information om dessa frågor på en särskild webbplats. 

Detta och mycket mer i sprillans nya avsnittet av Lundells vecka – lyssna här!

Läs mer