Sök ikon

Astrid Wild växer så de knakar – nu siktar de på Europa

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell. Foto: Press

Tyskland lockar Astrid Wild, som ökade rejält förra året. Samtidigt känner sig grundarna redo att ta nästa kliv på tillväxtresan.
"Vi siktar på att öka antalet produkter, men vill inte att det ska explodera heller", säger medgrundaren Maria Paulsson Rönnbäck.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Väldesignade och hållbara kläder för kvinnliga former, det är något som outdoor-varumärket Astrid Wild tror stenhårt på. När grundarna Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell lanserade bolaget 2019 var det med tesen att outdoor-området varit alldeles för snävt i både designuttryck och i vilka som vistas utomhus.

Hittills ser grundarna ut att ha prickat rätt med sin spaning. Under 2020 omsatte bolaget 2,2 miljoner kronor och under fjolåret ökade omsättningen med hela 217 procent, upp till 7,2 miljoner kronor. 

Tillväxten sker också med en lönsamhet på omkring 10 procent. 

“Det finns en efterfrågan på det här området, ett sug från marknaden”, säger Maria Paulsson Rönnbäck som också är marknadschef i bolaget.

Nu vill bolaget fortsätta växa både på hemmaplan men också ute i Europa, med Tyskland som första satsning på den internationella marknaden.

Vad är planen för det kommande året?

“Vi kommer börja kolla på Tyskland och marknadsföra oss kraftigare mot den marknaden, antagligen i slutet av sommaren eller början av hösten. Vi siktar på att öka antalet produkter, men vill inte att det ska explodera heller. Ett av de stora målen är också att anställa ett team, fram till idag har vi bara varit jag och Jemina. Nu vill vi ha in ytterligare kompetens, det är ett av våra största mål”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.

Om tillväxten ska ske med egna medel eller med externt kapital har grundarna inte satt ned foten kring i dagsläget. Delvis beror det på hur och när bolaget ska växa internationellt. 

Produktionen i Europa

När det kommer till hållbarhetsarbetet har bolaget valt att lägga all sin produktion i Europa, berättar Maria Paulsson Rönnbäck. Både för att minska utsläppen från transporterna, men också för att säkerställa arbetsvillkor utifrån europeisk lagstiftning. 

“Vi har satt upp hela vår produktion så att den ska vara väldigt flexibel jämfört mot hur retail ofta fungerar. Istället för att lansera kollektioner några gånger per år och rea ut det som inte säljs så har vi dialog med kunderna och testar olika plagg innan vi går till produktion. Vi tar också fram små batcher som fylls på efter behov för att inte skapa stora överskottslager om det är fel färg eller något annat som kunden inte tycker kom”, säger hon. 

Utöver hållbarheten så inser man snart att Astrid Wild-grundaren också är väldigt stolt över hur de satsar på att alla kvinnor ska kunna hitta kläder som passar. Vilket syns både i mejlade kund-citat och konstaterandet att de antagligen är ensamma i Europa med att erbjuda 42 olika byxstorlekar.

Finns det en gräns där det blir en dålig affär att erbjuda för stor variation?

“Jag vet inte hur andra tänker, men vi har nischat oss mot att bara göra saker för kvinnor. Då ska vi också att försöka göra det för så många kvinnor som möjligt. Men vi ser ju att det finns en efterfrågan för större storlekar, det är ett rent affärsbeslut. Outdoor-branschen har varit stagnerad”, säger Maria Paulsson Rönnbäck och fortsätter:

“Nästa byxor vi lanserar ska också ha en justerbar midja. Det kan vara så enkelt att man ätit mycket, eller har mens och är svullen. Vi ser så olika ut och det finns så många variationer av kroppar. Det är så intressant och så många problem att lösa.”

Astrid Wild deltog i Antlers inkubatorprogram 2019 och fick då också en investering i samband med programmet. Utöver det har bolaget hittills finansierat sig med egna medel.

LÄS MER: Har letat rätt produkter – via Facebook-grupper

Läs mer