Sök ikon

Framgångspodden byter sida i poddkriget – går över till Acast

Alexander Pärleros.

Alexander Pärleros framgångspodd Framgångspodden byter hem.

Flyttlasset går från Bauer Media till Acast som nu får drifta och sälja reklamutrymme åt podden.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

“Acast värvar Framgångspodden” lydde rubriken på det pressmeddelande som det börsnoterade poddplattformsbolaget skickade ut på måndagsmorgonen. För lite trötta ögon är den lätt att läsa som att Acast förvärvar den podd i vilken Alexander Pärleros intervjuar affärsprofiler och andra makthavare. 

Men så är det inte. I praktiken handlar det om att podden byter hotell och den kommer framöver att driftas på Acasts plattform istället för Bauer Medias tjänst Podplay. Med flytten kommer rättigheterna att kommersialisera podden, det vill säga sälja det stora reklam- och sponsorsutrymme som kommer av att man har så många lyssnare som Framgångspodden har.

Dessa rättigheter kommer Acast att dela med Panc Media som också kopplar ihop annonsörerna med profiler och deras följare/lyssnare (och som har Alexander Pärlerod som delägare). 

“Genom valet av Acast som plattform får podden nu tillgång till hela Acasts erbjudande med allt ifrån hosting och distribution till marknadsföring, formatutveckling och annonsförsäljning – vilket öppnar upp för nya intäktsmöjligheter som gynnar både podden och podcastplattformen”, sammanfattar Acast det hela i sitt pressmeddelande. 

“Acast besitter en otrolig kompetens för att hjälpa oss nå helt nya höjder och vi ser mycket fram emot att fortsätta utveckla formatet och ytterligare skala upp för att skapa ännu mer värde för lyssnarna tillsammans med dem”, säger huvudpersonen själv, Alexander Pärleros.

Kriget på poddmarknaden

Breakit gjorde under slutet av 2021 en stor kartläggning av de olika aktörerna på den svenska poddmarknaden, en artikel som innehåller såväl Acast, Bauer Media och Alexander Pärleros. I en kommentar till kartläggningen gjorde vi även framtidsspaningar om vinnare och förlorare i det pågående poddkriget. 

Man komma ihåg att Framgångspodden är bara en av totalt 35.000 poddar på Acast plattform. Men tveklöst är ändå signeringen av Alexander Pärleros en rejäl fjäder i hatten för Acast i detta poddkrig, inte minst symboliskt. 

Acast inser givetvis detta och det är därför bolaget slog på stora pr-trumman på måndagsmorgonen. Lite väl hårt visade det sig. 

I en första version av pressmeddelandet på svenska stod att nämligen att läsa att signeringen “bidrar med en kraftig ökning i båda lyssningar och intäkter” för Acast, vilket på en och samma gång är en överdrift gällande Framgångspodden och en underdrift gällande Acast egna siffror. Bolaget, som styrs av diverse börsregler, fick skicka ut en rättelse där ordet “kraftig” hade tagits bort. 

Precis som poddkonkurrenten Spotify behöver Acast lite medvind och bra publicitet. Aktien i Acast handlas kring 19 kronor, bara några kronor över det ganska färska bottenrekordet. Aktien noterades i somras och då låg priset på 38 kronor. 

Läs mer