Tiktok har blivit ett socialt medie för en bred grupp människor, men en stor del av publiken på plattformen utgörs fortfarande av väldigt unga – som var de som byggde upp dess popularitet. För företag som vill prata med den målgruppen är plattformen därför viktig, samtidigt finns antagligen oron att de ska förvandlas till Steve Buscemi i 30 Rock när de försöker.
Eller till den som fortfarande använder sig av “How do you do, fellow kids”-memen.
Det är helt enkelt svårt att veta vad man ska säga i en ny miljö.
Några som vill hjälpa företagen att förstå kidsens rum är den digitala byrån Creed. En position som än så länge har visat sig vara väldigt framgångsrik. De ska helt enkelt hjälpa artister och företag att nå ut till det som brukar kallas för gen z, personer som är födda någonstans mellan 1995 och 2012. Och Tiktok har blivit plattformen som de byggt sitt snabbväxande företag på.
Nu avslöjar Timothy Collins, medgrundare och delad vd på Stockholmsbolaget Creed, att bolaget lyckades dubbla omsättningen förra året. Exakta siffror sätts i detta nu, men någonstans över 100 miljoner kronor ska intäkterna landa. Resultatet kommer i sin tur ut att landa på 10 procent av omsättningen.
“Vi hade ett jäkligt bra och fokuserat år. Musik fortsätter att växa och gick toppen, där har vi byggt ut teamet ytterligare. Även varumärkesdelen som var vårt fokus under början av förra året har växt”, berättar han.
Under 2020 landade omsättningen på 54 miljoner kronor, med ett resultat på 2,5 miljoner.
Fördelningen mellan musik- och varumärkesrelaterade intäkter ligger idag på omkring 70-30 i procent. Men enligt Timothy Collins ska varumärkesandelen fortsätta öka kraftigt.
“Vi hoppas någonstans att intäkterna från varumärken kanske kan dubbla det här året. Musik ska också öka mycket, men sett till hur marknaden där ser ut så tror vi inte att den tillväxten kommer att vara gånger två.”
“Gillar tanken på att dubbla”
Utöver musik och varumärken finns också planer på att ge sig in i sportens värld. Förra året fick Creed nämligen in affärsmannen Andrea Radrizzani som delägare, han är kanske främst känd som ägare av den klassiska fotbollsklubben Leeds. Något som enligt Creed-grundarna skulle öppna dörrar till sportens värld för bolaget.
“Vi håller på att lägga en strategi för hur vi platsar in i den branschen”, säger Timothy Collins.
Har ni någon prognos för hur mycket ni ska omsätta i år?
“Vi gillar vi tanken på att dubbla. Jag tror vi vill sikta på att gå över 200 miljoner. Sen kan det hända att vi landar på 150 eller 250, det beror lite på vilka utomstående faktorer som kommer påverka oss. Hur börsen går, konjunkturläget och sånt som kan påverka marknadsföringsbudgetar hos andra företag. Men drömmen är att gå över 200.”
Ett socialt medie med högt i tak
I dag är Tiktok ett socialt medie av många som företagen måste finnas på. Men den som har spenderat några timmar på appen inser snart att det ofta är med en ton som skiljer sig väldigt mycket från andra sociala medier. Fokus ligger på humor, självdistans och interaktion med användare och trender – inte bara de som skriver till företagen.
Som när den börsnoterade språkappen Duolingo låter sin Uggle-maskot kämpa för en bekräftelse från artisten Dua Lipa eller starta bråk med bolagets jurister. Eller det påstådda marknadsföringsstuntet bakom den virala succélåten Abcdefu.
Har du några företag du tycker lyckats extra bra på Tiktok?
“En favorit som har anammat kulturen på ett väldigt roligt sätt är Ryanair. De är ett praktexempel. De vågar spela på och skämta om kritiken mot bolaget”, säger Timothy Collins
Några svenska bolag?
“Nelly gör det väldigt bra, och även Spotify har varit bra på att aktivera sig. Bland våra kunder så gör Circle K och Max också ett bra jobb och kar kanalen top of mind.”
Antalet anställda i Creed, med nära arbetande konsulter inräknat, ligger idag på över 70 personer. Innan årets slut ska antalet anställda vara över 100 personer.