Kring sekelskiftet såg Boob Design dagens ljus och sedan dess har bolaget sålt graviditets- och amningsplagg, i första hand via den egna e-handelsbutiken men också genom återförsäljare. Nu går bolaget vidare till nästa ägare.
Köpare är Bare Collective, en företagsgrupp som kontrolleras av riskkapitalbolaget Pivot och vars affärsidé är baserad på “kvinnligt välmående”.
“Detta har inte hänt från en dag till en annan, utan varit en lång process. Bare Collective kontaktade mig för första gången för två år sedan ungefär och vi haft ett pågående samtal sedan dess. Och sedan har jag pratat med andra också”, berättar grundaren, ägaren och vd:n Mia Seipel för Breakit.
“Det är ett ansvar när man driver ett bolag, ett ansvar exempelvis för de anställda. Det är fantastiskt och kul, men nu är jag mogen för att skala ned och göra något mindre och närmare”, säger hon också.
Boob Design omsatte 49 miljoner kronor 2020 och gjorde en vinst före skatt på drygt 5 miljoner – ett rekordår enligt Mia Seipel. Siffrorna för 2021 är inte riktigt färdiga men ser i grova drag ut att hamna på samma nivå som året innan. Bolagets plan är att öka omsättningen till 74 miljoner under 2024.
Varför bestämde du dig för att sälja till slut, vad fällde avgörandet?
“En blandning av att det är ett bra läge i livet för mig och att det är ett bra läge för bolaget. Jag kommer att vara med under överlämningsfas, och sedan ska jag faktiskt ta lite semester och låta tankarna komma. Eller bli eremit på landet, vi får se. Jag gör inte detta för att jag har något på gång runt hörnet, att jag gör det för att lämna plats åt nya tankar”, svarar hon.
Hemlig prislapp
Hon vill inte berätta hur mycket hon får för sin bolagsskapelse, och inte heller köparna vill säga något om prislappen. Med tanke på vinstnivån i bolaget torde det handla om flera tiotals miljoner.
I Bare Collective återfinns sedan tidigare varumärkena Esska (nappar och liknande), Jabadabado (leksaker), Imse (återanvändbara hygienprodukter för kvinnor) och Vimse (hållbara barnprodukter).
I och med förvärvet kommer gruppens samlade omsättning ligga på cirka 150 miljoner per år.
“Vi ser signifikanta möjligheter till synergieffekter med våra befintliga bolag eftersom alla har samma målgrupp: moderna och medvetna föräldrar. Dessutom ser vi en stor potential i att accelerera Boobs lönsamma tillväxt genom att växla upp den pågående internationaliseringen och fortsätta driva digital expansion”, säger Joakim Broms, som är förvärvschef Bare Collective.
Han säger att Boob Design samtidigt kommer att drivas vidare på självständigt basis och alla anställda kommer att få vara kvar.
Pivot är ett svenskt private equity-bolag som grundades 2019 av Niklas Hofverberg, Dariush Ghatan och Karl-Erik Dexner.
Bare Collective är inte den enda riskkapitalägda konstruktionen som är på förvärvsjakt inom e-handel. I förra veckan blev det känt att Altor-kontrollerade NOD förvärvar Kids Concept (som för övrigt konkurrerar med Bare Collectives Jabadabado).