Sök ikon

Synonymer.se har fått fart igen – nu vill de ta nästa steg: “Vrider och vänder på det”

Linus Stockelberg, medgrundare av Sinovum Media.

Sajten Synonymer.se lockar hundratusentals besökare varje dag – och många hittar in från Google. För duon bakom sajten har det blivit en ordentlig succé, men nu vill de ta nästa steg i utvecklingen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det är antagligen ganska få människor runtom i Sverige som har hört talas om succébolaget Sinovum Media (gissningsvis ännu färre utanför vårt avlånga land). Men de flesta har antagligen råkat hamna på sajten synonymer.se någon gång.

Sajten är nämligen en av Sveriges mest besökta och bakom den avskalade fasaden gömmer sig alltså bolaget Sinovum Media – liksom grundarduon Linus och David Stockelberg.

Breakit har tidigare berättat historien om Synonymer.se. När bröderna Stockelberg köpte sajten från ett konkursbo 2009 hade den omkring 15.000 besökare om dagen. Idag besöks den av hundratusentals. 

Genom åren har Synonymer.se också blivit något av en vinstmaskin för grundarna – även om omsättningen har varit dalande. 

Under 2020 omsatte Sinovum Media 13 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 8,8 miljoner. Mycket på grund av pandemins effekter på annonsmarknaden, berättar Linus Stockelberg. Exakt hur det gick förra året har vi inga konkreta siffror på, men grundaren berättar att intäkterna landar kring 17 miljoner kronor – i nivå med toppen 2018.

“Vår stora grej nu är att vi vill försöka engagera besökarna på sajten så mycket som möjligt. Vi har lanserat korsord, spel, forum och ett nyhetsbrev med 100.000 prenumeranter som nog är det vi är mest nöjda med hittills”, säger Linus Stockelberg.

De har också adderat en premium-tjänst på sajten som gör den reklamfri och användarna får också tillgång till olika korsord och en engelsk ordbok.

“Det kommer ta sin tid att nå en bra nivå, men vi vet att det finns en grupp som är villiga att betala.”

Linus Stockelberg berättar att bröderna vill vara snabba med att testa och skrota idéer på sajten för att se vad som fungerar. 

“Den stora visionen är att vi skapar ett ökat engagemang och att kunna göra mer än vad vad vi har gjort innan. Vi tror mycket på att man testar något, vrider och vänder på det och sen får man prova något nytt om det inte fungerar. Men vi tror och satsar på de här språkspelen, sen om det ska vara korsord eller egenutvecklade grejer, det får vi se”, säger han.

Sinovum Media har fortsatt två fasta anställda i Linus och David Stockelberg, övriga är konsulter.

Läs mer