Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönssons snabbväxande e-handel Reforma vill skaka om i möbelbranschen med mer hållbara alternativ. Mellan 2019 och 2020 ökade bolagets försäljning från 13 till 43 miljoner kronor och ribban lades högt även för 2021.
När Breakit ringde upp de två entreprenörerna så visade det sig att intäkterna landade strax under målet på 60 miljoner kronor. Siffrorna för fjolåret är inte helt huggna i sten ännu men det ser ut som att omsättningen landar kring 55 miljoner. En ökning på 25 procent.
“Vi är väldigt nöjda givet hur turbulent det har varit på den globala fraktmarknaden”, säger Linnea Sweijer.
Bättre gick det med ett annat mål.
“Det vi är stoltast över är att vi lyckats gå break-even, framförallt eftersom att fraktpriserna ökade med över 1000 procent. Många har haft problem med lönsamheten av den anledningen. Att vi lyckas är bland annat ett resultat av att vi har ökat andelen egna varumärken i relation till externa”, fortsätter Linnea Sweijer.
"Bara i början av vår hållbarhetsresa"
Framöver är det också ett fortsatt ökat fokus på de egna varumärkena som kommer att vara en viktig strategi för bolaget. Reforma vill även flytta mer produktion till Europa, både för att kunna ha kortare och enklare fraktvägar, men också av hållbarhetsskäl berättar Anna-Klara Jönsson.
“Vårt främsta nyckeltal är att minska våra utsläpp per kilo såld möbel. Utöver det är transparensen viktig för oss. Vi har under 2021 genomfört utsläppsberäkningar på produktnivå och kan på så vis redogöra mer exakt var utsläppen uppstår i produktionsledet”, säger hon.
Linnea Sweijer lyfter fram att konsumtion i sig inte är hållbart, men att det inte heller är något som kommer att upphöra inom en överskådlig framtid. Istället vill de påverka branschen att bli bättre.
“Vi är bara i början av vår hållbarhetsresa. Vi har stora ambitioner och vill vara ett bättre alternativ på marknaden”, fyller Anna-Klara Jönsson i sin kollegas resonemang.
Under året som kommer vill Reforma fortsätta satsa på sin expansion. Just nu befinner sig bolaget i en process att resa pengar – ungefär 15 miljoner vill de ta in i bolaget. Även om det inte krisar i kassan vill Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönsson skynda på omställningen mot att helt sälja egna varumärken direkt till konsument.
Dessutom väntar fortsatta satsningar utanför Sverige. Där Norge och Tyskland är de marknader som Reforma har lanserat i än så länge.
“Vi är ändå lite otåliga på att ta in kapital eftersom att det skulle möjliggöra för oss att möta efterfrågan som vi ser i exempelvis Tyskland. Och för att vi ska kunna gasa ännu mer. Vi är mitt uppe i den processen men har inte stängt rundan än”, säger Linnea Sweijer.
Reforma grundades redan 2011 av Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönsson kom in som delägare och operativ chef 2018. Idag arbetar 9 personer med bolaget, som siktar på att lansera i ytterligare ett land under 2022.